خودروی هیبریدی
در دنيای امروز ، موضوع مصرف سوخت وانرژی ، يكی از موضوعات مهم و بحث های داغ است . سالهاست که مصرف سوخت های جايگزين به جای سوخت های فسيلی در انواع وسايل و مصرف کننده های انرژی مورد بررسی قرار گرفته است . اتومبيل ها نيز به عنوان يکی از مصرف کننده های عمده سوخت و انرژی از اين موضوع ، مستثنی نيستند. در چند سال اخير خودروهايی ساخته شده اند که از انرژی های جايگزين مانند انرژی خورشيدی ، CNG و گاز طبيعی انرژی الکتريکی ، هيدروژن ، گاز مايع به جای بنزين استفاده می کنند. همچنين خودروهايی توليد شده اند که از ترکيب دو نوع از اين انرژی ها استفاده می کنند ؛ به اين خودروها ، خودروی هيبريدی می گويند . برتري تكنولوژی هيبريدي عبارت است از ، ساخت راحت تر نسبت به سلول سوختي ، برد بيشتر و وزن كمتر نسبت به موتور الكتريكي و مصرف سوخت و آلايندگي كمتر نسبت به موتور احتراقي .
بطورکلی به خودرویی که دو یا چند منبع تولید قدرت داشته باشد ، هیبریدی گفته می شود . ولی با توجه به اینکه نوعی از هیبرید که در آن یک موتور احتراق داخلی با سوخت بنزین یا گازوئیل همراه با یک موتور الکتریکی ، ترکیب شده اند ، بیشتر در خودروهای امروزی به کار می روند ، معمولاً در هر جا که صحبت از خودروی هیبریدی به میان می آید ، منظور این نوع خودرو است . به این نوع خودرو ، خودروی هیبرید الکتریکی ( HEV ) گفته می شود ( در این گزارش نیز ، هر جا که کلمه " خودروی هیبریدی " استفاده شده است ، منظور " خودروی هیبرید الکتریکی" است . ) .
تارخچه خودروی هیبرید
بطور شگفت آور، مفهوم خودرو الكتريكي هيبريد از عمر اتومبيل هاي موجود بنزيني قديمي تر است. هدف اوليه، اگر چه، چندان سوخت مصرفي را كاهش نداد، اما منجربه كمك به موتور احتراق داخلي براي رسيدن به سطح بازدهي بالا تر و قابل قبولي شد.
اولين خودروی هيبريد گزارش شده در پاريس در سال 1899 می باشد كه توسط Vendovlli و Priestly Electric Carriage ساخته شد . خودروی ساخته شده در Pieper يك خودروي هيبريد موازي با يك موتور بنزيني خنك شونده با هواي كوچك بود كه توسط يك موتور الكتريكي با باتري هاي سرب - اسيدي كمك مي شد . گزارش شده است كه باتري ها بوسيله موتور بيزيني شارژ مي شده اند ، وقتي که خودرو در سرازيري است و يا بدون حركت است. هنگاميكه توان حركتي مورد نياز بيشتر از توان موتور بنزيني است، موتور الكتريكي توان اضافه مورد نياز را تأمين مي كند. خودرو الكتريكي هيبريد ديگر در سال 1899 معرفي شد كه يك خودروي الكتريكي هيبريد سري بود. اين نمونه تجاري بود وتوسط شركت Vendoveli و Priestly ساخته شد.
در سال 1903 در پاريس خودروی هيبريد موازي ديگري توسط Frechman Comille ارائه شد. اين خودرو توان خود را از يك باتري 44 سلوله و سربي- اسيدي مي كشيد ، كه توسط موتور الكلي hp 4.5 شارژ مي شد. در سال های بعد هیبریدهای موازي و سري از سال 1988 تا 1916 ساخته شدند كه در نمونه هاي آخري از نيروي ترمزي الكتريكي استفاده شده است.
يكي از بزرگترين مشكلات خودروهاي مربوطه در دهه هاي نام برده شده روبرو شدن با طراحي ماشين الكتريكي بوده است كه از پيچيدگيِ خاصي برخوردار است واين به اين دليل بوده است كه الكترونيك قدرت به اندازه كافي پيشرفت نكرده بود و ماشينهاي الكتريكي با سوئيچها و مقاومتهاي مكانيكي كنترل مي شوند. از سال 1960 به بعد بود كه الكترونيك قدرت شروع به رشد كرد.
در سال 1975 دكتر ديكتر وك بر روي خودروهاي هيبريد تحقيق كرد و موفق به ساخت خودرو هيبريد موازي با ادوات الكترونيك قدرت شد. كه در آن از ماشين DC hp 15 با تحريك جداگانه استفاده شد. نمونه سري آن توسط دكتر ارنست وايكفيلد در سال 1967 ساخته شده بود . در طي اين سالها خودرو هايبريد به صورت تجاري ساخته نشد و علاقه مندي ها به دليل نگراني هاي مهم محيط زيست به سمت خودروهاي الكتريكي متمايل شد. تحقيق ها تا سال 1980 ادامه يافت ولي عملاً از اين سال به بعد به دليل عدم پيشرفت ماشين هاي الكتريكي مدرن، مخصوصاً باتري ها پيشرفت قابل ملاحظه اي در تکنولوژی خودروی هیبریدی صورت نگرفت. در سال 1990 بود كه روشن گرديد كه خودرو الكتريكي هرگز به هدف ذخيره انرژي نخواهد رسيد.
Ford اولين خودروي الكتريكي هايبريد را وارد بازار كرد و يكي از اولين خط توليدهاي خودروي هيبريد توسط دولت امريكا بوجود آمد. پر اهميت ترين پيشرفت ها در زمينه خودروي الكتريكي هيبريد و تبديل آن به يك خودروي تجاري توسط كارخانه هاي ژاپني ها انجام شد. در سال 1997، تويوتا خودروي Pirus Sedan را در ژاپن عرضه كرد. هوندا هم هيبريدهاي Insight وCivic را معرفي كرد. اين خودروها اكنون در دسترس است. آنها به تركيبی عالي از مصرف سوخت توانستند دست يابند .
متن کامل مقاله را از لینک زیر دریافت نمایید:
وبلاگ همه چیز درباره نیروگاه وبلاگی تخصصی درباره نیروگاه است که به صورت تخصصی به مطالب مرتبط با نیروگاه اعم از مکانیک, ابزاردقیق والکتریک میپردازد