پارامترهای تعیین کننده و قابل توجه در واحد و مراقبت های بعد از خروج واحد درنیروگاههای گازی بخش اول
پارامترهای تعیین کننده و قابل توجه در واحد و مراقبت های بعد از خروج واحد :
واحدی که در حال تولید بوده و با شبکه سنکرون می باشد همواره شرایط یکسانی ندارد و پارامترهای اندازه گیری شده در حال تغییر می باشد. برخی از این تغییرات حتی اندک ممکن است ناشی از تغییرات بزرگ و در حال پیش رفت در واحد باشد.
جدا از آنکه واحد در حال تولید با سوخت گاز یا گازوئیل است پارامترهای اندازه گیری شده مشترکی در هر دو حالت وجود دارد که باید تحت نظارت بهره برداری قرار گیرد. اگر چه برای همه پارامترهای اندازه گیری شده سطح آلارمی تعریف شده است که چنانچه سطح اندازه گیری شده از حد آلارم تجاوز کند بهره بردار با دریافت آلارم متوجه موضوع شده و عکس العمل مناسب را انجام خواهد داد و لیکن برخی از تغییرات ممکن است به نحوی باشد که این تغییرات چنانچه نسبت به خود واحد مقایسه شود می تواند نشانگر یک تغییر بزرگ در توربین گاز باشد.
1. تغییرات دماهای اندازه گیری شده ژنراتور :
افزایش دماهای اندازه گیری شده در ژنراتور با توجه به نوع سیستم خنک کاری که در اینجا ژنراتور بوسیله کولرهای آب و عبور هوای داغ ژنراتور از روی آن می باشد حاکی از دو نوع مشکل می باشد. یکی نشانگر اختلال در سیستم خنک کاری ژنراتور که ممکن است در اثر مختل شدن جریان آب در کولر ژنراتور به هر علتی باشد و دیگری حاکی از بروز تغییرات در سیم پیچ های ژنراتور می باشد.
در حالت اول : چنانچه جریان آب در یکی از کولرها مختل شود و یا اینکه بر اثر تشکیل رسوب درون لوله های آب عمل انتقال حرارت به درستی انجام نگیرد اختلاف دمای هوای داغ ورودی به کولر با هوای خنک شده خروجی از کولر کم شده و به اصطلاح تغییرات دمای هوای داغ در حین عبور از کولر کم می شود و هوا به اندازه کافی خنک نمی شود. این پدیده به تدریج باعث افزایش روی سیم پیچ و هسته ژنراتور به علت عدم خنک کاری هوا می گردد و باعث پایین آمدن توان ژنراتور با توجه به منحنی عملکرد آن می گردد که در این صورت نیاز به تعمیر کولر و یا تعویض آن احساس می شود.
در حالت دوم : چنانچه یکی از دمای اندازه گیری شده در ژنراتور افزایش یابد حاکی از ایجاد تغییر در سیم پیچ های ژنراتور و بروز اتصال کوتاه در این قسمت می باشد چنانچه این حادثه رخ دهد دمای هوای گرو ورودی به کولر نیز با توجه به مکان ایجاد اتصال کوتاه بالا می رود. در این حالت شات دان واحد و بررسی ژنراتور الزامی است.
2. تغییرات دماهای اندازه گیری شده در یاتاقان های توربین و ژنراتور :
هنگامی واحد در دور نامی و سنکرون با شبکه در حال تولید می باشد روتور به وسیله فیلم روغن ایجاد شده توسط روغن روانکاری از یاتاقان فاصله گرفته و رابطه بین روتور یاتاقان این فیلم نازک از روغن می باشد.
حرارت ایجاد شده در یاتاقان سطح روغن به یاتاقان انتقال می یابد . در عین حال روغن وظیفه خنک کاری و انتقال حرارت را نیز بر عهده دارد. تغییرات دماهای یاتاقان ها در حالت عادی با افزایش بار متناسب می باشد. چنانچه دمای یکی از یاتاقانها با توجه به دمای این یاتاقان در روزهای گذشته بالاتر برود حاکی از کاهش فیلم روغن و نزدیک شدن روتور به یاتاقان می باشد و یا این که فشار روغن در هدر این یاتاقان کاهش یافته و متعاقب آن دبی روغن عبوری از یاتاقان جهت خنک کاری مناسب نبوده و باعث افزایش دمای یاتاقان می باشد البته چنانچه تماس بین روتور و یاتاقان صورت بگیرد دما به سرعت بالا رفته و باعث TRIP واحد می گردد. در این حالت انجام بازرسی از سیستم LUBE OIL و بررسی دبی روغن عبوری از یاتاقان ضروری است.
3. تغییرات دمای گاز خروجی توربین :
دمای گاز خروجی توربین که اساس کنترل سوخت واحد بهره بردار در بار BASE بر آن می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات حادث شده در دماهای اندازه گیری شده به وسیله ترموکوپل های اگزوز حاکی از بروز تغییرات در محفظه احتراق می باشد. این تغییرات می تواند به صورت افزایش محسوس و یا کاهش محسوس دمای یک ترموکوپل خاص و یا این که نوسان دمای یکی از ترموکوپل ها و یا نوسان دمای گروهی از ترموکوپل ها باشد.
• چنانچه دمای یک گروه از ترموکوپلها به طور محسوس پایین تر از گروه دیگر باشد نشانگر این است که سوخت ورودی به یک محفظه احتراق به عنوان مثال گاز با سوخت ورودی به محفظه احتراق دیگر تفاوت اندکی دارد که در این حالت می توان چنانچه موضوع بسته به مقدار سوخت ورودی به محفظه های احتراق باشد با نصب اوریفیس مناسب مقدار سوخت ورودی به هر محفظه را تنظیم نمود.
• چنانچه دمای ترموکوپل های اگزوز نوسانی باشد و با جامپ های لحظه ای همراه باشد موضوع می تواند مربوط به اشکال عملکرد یکی از مشعل های محفظه احتراق باشد که این حالت با توجه به بررسی های انجام شده ممکن است نیاز باشد در اولین فرصت مشعل معیوب تعویض شود.
• تغییرات دمای ترموکوپل های اگزوز وابستگی شدیدی به مقدار هوای عبوری از توربین دارد به عنوان مثال ممکن است هنگامی که واحد در بار BASE نبوده و دربارهای میانی هنگام IGV هنوز بسته است در حال تولید باشد که در این حالت اتفاق می افتد که دمای یکی از ترموکول ها به طور محسوس بالاتر از بقیه باشد و حتی آلارم HIGH بودن آن نیز دریافت شود که در این مورد بهتر است بار واحد را افزایش داده تا با باز شدن IGV هوای بیشتری از توربین گذشته و کانتور توزیع دمای خروجی توربین تغییر یافته و دمای ترموکوپل های اگزوز به حالت عادی برگردد.
• در صورت کارکرد طولانی مدت واحد با سوخت گازوئیل و یا پایین بودن کیفیت سوخت مایع ممکن است نازل های تزریق سوخت در مشعل گازوئیل تغییر حالت داده و بزرگتر از حالت اولیه خود شود که در این صورت سوخت تزریقی به یکی از محفظه های احتراق بیشتر از دیگری بوده و باعث ایجاد اختلاف دمای محسوس در دو گروه ترموکوپل های اگزوز می گردد. در این حالت نیاز به تعویض مشعل ها با مشعل های جدید و یا تعویض مشعل بین دو محفظه احتراق احساس می شود.
• مقدار دمای ترموکوپل های اگزوز و همین طور مقدار TETC محاسبه شده می باید همواره توسط بهره بردار چک شود ممکن است بر اثر سهل انگاری بهره بردار واحد در حال تولید در حالت PEAK LOAD باشد و این در حالی که لازم است واحد در بار BASE باشد عملاً واحد در حالت بارهای میانی در حال تولید باشد.
واحدی که در حال تولید بوده و با شبکه سنکرون می باشد همواره شرایط یکسانی ندارد و پارامترهای اندازه گیری شده در حال تغییر می باشد. برخی از این تغییرات حتی اندک ممکن است ناشی از تغییرات بزرگ و در حال پیش رفت در واحد باشد.
جدا از آنکه واحد در حال تولید با سوخت گاز یا گازوئیل است پارامترهای اندازه گیری شده مشترکی در هر دو حالت وجود دارد که باید تحت نظارت بهره برداری قرار گیرد. اگر چه برای همه پارامترهای اندازه گیری شده سطح آلارمی تعریف شده است که چنانچه سطح اندازه گیری شده از حد آلارم تجاوز کند بهره بردار با دریافت آلارم متوجه موضوع شده و عکس العمل مناسب را انجام خواهد داد و لیکن برخی از تغییرات ممکن است به نحوی باشد که این تغییرات چنانچه نسبت به خود واحد مقایسه شود می تواند نشانگر یک تغییر بزرگ در توربین گاز باشد.
1. تغییرات دماهای اندازه گیری شده ژنراتور :
افزایش دماهای اندازه گیری شده در ژنراتور با توجه به نوع سیستم خنک کاری که در اینجا ژنراتور بوسیله کولرهای آب و عبور هوای داغ ژنراتور از روی آن می باشد حاکی از دو نوع مشکل می باشد. یکی نشانگر اختلال در سیستم خنک کاری ژنراتور که ممکن است در اثر مختل شدن جریان آب در کولر ژنراتور به هر علتی باشد و دیگری حاکی از بروز تغییرات در سیم پیچ های ژنراتور می باشد.
در حالت اول : چنانچه جریان آب در یکی از کولرها مختل شود و یا اینکه بر اثر تشکیل رسوب درون لوله های آب عمل انتقال حرارت به درستی انجام نگیرد اختلاف دمای هوای داغ ورودی به کولر با هوای خنک شده خروجی از کولر کم شده و به اصطلاح تغییرات دمای هوای داغ در حین عبور از کولر کم می شود و هوا به اندازه کافی خنک نمی شود. این پدیده به تدریج باعث افزایش روی سیم پیچ و هسته ژنراتور به علت عدم خنک کاری هوا می گردد و باعث پایین آمدن توان ژنراتور با توجه به منحنی عملکرد آن می گردد که در این صورت نیاز به تعمیر کولر و یا تعویض آن احساس می شود.
در حالت دوم : چنانچه یکی از دمای اندازه گیری شده در ژنراتور افزایش یابد حاکی از ایجاد تغییر در سیم پیچ های ژنراتور و بروز اتصال کوتاه در این قسمت می باشد چنانچه این حادثه رخ دهد دمای هوای گرو ورودی به کولر نیز با توجه به مکان ایجاد اتصال کوتاه بالا می رود. در این حالت شات دان واحد و بررسی ژنراتور الزامی است.
2. تغییرات دماهای اندازه گیری شده در یاتاقان های توربین و ژنراتور :
هنگامی واحد در دور نامی و سنکرون با شبکه در حال تولید می باشد روتور به وسیله فیلم روغن ایجاد شده توسط روغن روانکاری از یاتاقان فاصله گرفته و رابطه بین روتور یاتاقان این فیلم نازک از روغن می باشد.
حرارت ایجاد شده در یاتاقان سطح روغن به یاتاقان انتقال می یابد . در عین حال روغن وظیفه خنک کاری و انتقال حرارت را نیز بر عهده دارد. تغییرات دماهای یاتاقان ها در حالت عادی با افزایش بار متناسب می باشد. چنانچه دمای یکی از یاتاقانها با توجه به دمای این یاتاقان در روزهای گذشته بالاتر برود حاکی از کاهش فیلم روغن و نزدیک شدن روتور به یاتاقان می باشد و یا این که فشار روغن در هدر این یاتاقان کاهش یافته و متعاقب آن دبی روغن عبوری از یاتاقان جهت خنک کاری مناسب نبوده و باعث افزایش دمای یاتاقان می باشد البته چنانچه تماس بین روتور و یاتاقان صورت بگیرد دما به سرعت بالا رفته و باعث TRIP واحد می گردد. در این حالت انجام بازرسی از سیستم LUBE OIL و بررسی دبی روغن عبوری از یاتاقان ضروری است.
3. تغییرات دمای گاز خروجی توربین :
دمای گاز خروجی توربین که اساس کنترل سوخت واحد بهره بردار در بار BASE بر آن می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات حادث شده در دماهای اندازه گیری شده به وسیله ترموکوپل های اگزوز حاکی از بروز تغییرات در محفظه احتراق می باشد. این تغییرات می تواند به صورت افزایش محسوس و یا کاهش محسوس دمای یک ترموکوپل خاص و یا این که نوسان دمای یکی از ترموکوپل ها و یا نوسان دمای گروهی از ترموکوپل ها باشد.
• چنانچه دمای یک گروه از ترموکوپلها به طور محسوس پایین تر از گروه دیگر باشد نشانگر این است که سوخت ورودی به یک محفظه احتراق به عنوان مثال گاز با سوخت ورودی به محفظه احتراق دیگر تفاوت اندکی دارد که در این حالت می توان چنانچه موضوع بسته به مقدار سوخت ورودی به محفظه های احتراق باشد با نصب اوریفیس مناسب مقدار سوخت ورودی به هر محفظه را تنظیم نمود.
• چنانچه دمای ترموکوپل های اگزوز نوسانی باشد و با جامپ های لحظه ای همراه باشد موضوع می تواند مربوط به اشکال عملکرد یکی از مشعل های محفظه احتراق باشد که این حالت با توجه به بررسی های انجام شده ممکن است نیاز باشد در اولین فرصت مشعل معیوب تعویض شود.
• تغییرات دمای ترموکوپل های اگزوز وابستگی شدیدی به مقدار هوای عبوری از توربین دارد به عنوان مثال ممکن است هنگامی که واحد در بار BASE نبوده و دربارهای میانی هنگام IGV هنوز بسته است در حال تولید باشد که در این حالت اتفاق می افتد که دمای یکی از ترموکول ها به طور محسوس بالاتر از بقیه باشد و حتی آلارم HIGH بودن آن نیز دریافت شود که در این مورد بهتر است بار واحد را افزایش داده تا با باز شدن IGV هوای بیشتری از توربین گذشته و کانتور توزیع دمای خروجی توربین تغییر یافته و دمای ترموکوپل های اگزوز به حالت عادی برگردد.
• در صورت کارکرد طولانی مدت واحد با سوخت گازوئیل و یا پایین بودن کیفیت سوخت مایع ممکن است نازل های تزریق سوخت در مشعل گازوئیل تغییر حالت داده و بزرگتر از حالت اولیه خود شود که در این صورت سوخت تزریقی به یکی از محفظه های احتراق بیشتر از دیگری بوده و باعث ایجاد اختلاف دمای محسوس در دو گروه ترموکوپل های اگزوز می گردد. در این حالت نیاز به تعویض مشعل ها با مشعل های جدید و یا تعویض مشعل بین دو محفظه احتراق احساس می شود.
• مقدار دمای ترموکوپل های اگزوز و همین طور مقدار TETC محاسبه شده می باید همواره توسط بهره بردار چک شود ممکن است بر اثر سهل انگاری بهره بردار واحد در حال تولید در حالت PEAK LOAD باشد و این در حالی که لازم است واحد در بار BASE باشد عملاً واحد در حالت بارهای میانی در حال تولید باشد.
+ نوشته شده در دوشنبه بیستم تیر ۱۳۹۰ ساعت 16:55 توسط spow
|
وبلاگ همه چیز درباره نیروگاه وبلاگی تخصصی درباره نیروگاه است که به صورت تخصصی به مطالب مرتبط با نیروگاه اعم از مکانیک, ابزاردقیق والکتریک میپردازد