تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور

 مقدمه

از آنجائیکه ترانسفورماتورها مهمترین و گرانقیمت ترین تجهیزات شبکه های برق رسانی می باشد حفاظت و نگهداری ان از تصمیمات ویژه ای برخوردار است . از طرفی ترانسفورماتورها پایدارترین ومطمئن ترین تجهیزات پستها می باشند که نسبت به سایر تجهیزات شبکه احتیاج به مراقبت بسیار کمتری دارند . اما نباید فراموش کرد که بعضی از قسمتهای ترانسفورماتورها به مرور زمان یا بعلت شرایط نامطلوب کار و یا در اثر فشارهای ناشی از حوادث غیر مترقبه شبکه و یا حتی بی توجهی در امر سرویس دوره ای دستخوش تغییرات و یا صدماتی میگردد که در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند موجب ضایعات جبران ناپذیر گردد. در این رابطه می توان به اهمیت کنترل کیفیت روغن در زمان بهره برداری و سرویس های دوره ای که شامل تست روغن ترانس نیز می شود ، اشاره نمود. با صرف هزینه ای بسیار ناچیز برای بررسی به موقعو دوره ای بر روی روغن های نمونه برداری شده در فواصل زمانی منظم و بررسی های آزمایشگاهی بر روی انها قادر خواهیم بود از سلامت کار ترانس اطمینان حاصل نموده و به موقع با تعویض یا تصفیه روغن و خارج نمودن ناخالصی ها و رطوبت از آن از احتمال بروز خرابیهای بعدی که موجب خارج شدن ترانس از مدار وضایعات سرمایه ای بزرگ می شود جلوگیری نمود .
به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری از ترانس باید تغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایش های دوره ای و بر اساس برنامه زمان بندی شده صورت گیرد.
به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری ترانس بایدتغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایشهای دوره ای و براساس برنامه زمان بندی شده ، کنترل گردد .جدول 3 دوره زمانی آزمایش روغن در زمان بهره برداری بر حسب سطوح ولتاژمختلف ترانس ها را نشان می دهد .هر گونه تغییر مشخصات روغن بهترین معرف تغییرات تدریجی و یا ناگهانی کارکرد ترانسفورماتورها می باشد ، که باید در پرونده های مربوط به هر ترانس که در واقع شناسنامه ترانس می باشد ثبت و نگهداری شود و اگر هر کدام از مشخصات روغن به مقدار حدی خود برسد تدابیری متناسب با آن انتخاب نمود .در نتیجه بازرسی و اقدامات انجام شده بر روی ترانس ها ،حتی نتایج تستهای روغن پس از تصفیه در سالهای متمادی و یا تعمیرات اساسی در این شناسنامه ها جهت پیگیری بعدی ذخیره می گردد.

توضیحاتی که در این فصل ذکر گردیده کلیه روش های کنترل و نگهداری را به غیر از یک روش که جدیدا از اهمیت فراوانی برای ترانس های فشار قوی ، برخوردار شده است و برای ترانس های توزیع کاربرد خاصی نداردرا بررسی می کند و آن تجزیه گازهای مخلوط در داخل روغن ترانس می باشد که امکان بسیار مناسبی برای تشخیص نوع عیب را تا زمانهای نزدیک قبل از وقوع عیب را امکان پذیر نموده است .

جدول 3 زمان بندی برای نمونه برداری و تست روغن
الف)آزمایش دوره ای
ب ) آزمایش تحزیه گاز های مخلوط در روغن

برای دریافت مطالب بیشتر وشرکت در بحث های تخصصی به لینک زیر مراجعه فرمایید.

انجمن علمی پژوهشی نواندیشان