پایش وضعیت روغن ترانسفورماتورهای قدرت بخش نخست
تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور
مقدمه
از آنجائیکه ترانسفورماتورها مهمترین و گرانقیمت ترین تجهیزات شبکه های برق رسانی می باشد حفاظت و نگهداری ان از تصمیمات ویژه ای برخوردار است . از طرفی ترانسفورماتورها پایدارترین ومطمئن ترین تجهیزات پستها می باشند که نسبت به سایر تجهیزات شبکه احتیاج به مراقبت بسیار کمتری دارند . اما نباید فراموش کرد که بعضی از قسمتهای ترانسفورماتورها به مرور زمان یا بعلت شرایط نامطلوب کار و یا در اثر فشارهای ناشی از حوادث غیر مترقبه شبکه و یا حتی بی توجهی در امر سرویس دوره ای دستخوش تغییرات و یا صدماتی میگردد که در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند موجب ضایعات جبران ناپذیر گردد. در این رابطه می توان به اهمیت کنترل کیفیت روغن در زمان بهره برداری و سرویس های دوره ای که شامل تست روغن ترانس نیز می شود ، اشاره نمود. با صرف هزینه ای بسیار ناچیز برای بررسی به موقعو دوره ای بر روی روغن های نمونه برداری شده در فواصل زمانی منظم و بررسی های آزمایشگاهی بر روی انها قادر خواهیم بود از سلامت کار ترانس اطمینان حاصل نموده و به موقع با تعویض یا تصفیه روغن و خارج نمودن ناخالصی ها و رطوبت از آن از احتمال بروز خرابیهای بعدی که موجب خارج شدن ترانس از مدار وضایعات سرمایه ای بزرگ می شود جلوگیری نمود .به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری از ترانس باید تغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایش های دوره ای و بر اساس برنامه زمان بندی شده صورت گیرد.
به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری ترانس بایدتغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایشهای دوره ای و براساس برنامه زمان بندی شده ، کنترل گردد .جدول 3 دوره زمانی آزمایش روغن در زمان بهره برداری بر حسب سطوح ولتاژمختلف ترانس ها را نشان می دهد .هر گونه تغییر مشخصات روغن بهترین معرف تغییرات تدریجی و یا ناگهانی کارکرد ترانسفورماتورها می باشد ، که باید در پرونده های مربوط به هر ترانس که در واقع شناسنامه ترانس می باشد ثبت و نگهداری شود و اگر هر کدام از مشخصات روغن به مقدار حدی خود برسد تدابیری متناسب با آن انتخاب نمود .در نتیجه بازرسی و اقدامات انجام شده بر روی ترانس ها ،حتی نتایج تستهای روغن پس از تصفیه در سالهای متمادی و یا تعمیرات اساسی در این شناسنامه ها جهت پیگیری بعدی ذخیره می گردد.
توضیحاتی که در این فصل ذکر گردیده کلیه روش های کنترل و نگهداری را به غیر از یک روش که جدیدا از اهمیت فراوانی برای ترانس های فشار قوی ، برخوردار شده است و برای ترانس های توزیع کاربرد خاصی نداردرا بررسی می کند و آن تجزیه گازهای مخلوط در داخل روغن ترانس می باشد که امکان بسیار مناسبی برای تشخیص نوع عیب را تا زمانهای نزدیک قبل از وقوع عیب را امکان پذیر نموده است .
جدول 3 زمان بندی برای نمونه برداری و تست روغن
الف)آزمایش دوره ای
ب ) آزمایش تحزیه گاز های مخلوط در روغن
برای دریافت مطالب بیشتر وشرکت در بحث های تخصصی به لینک زیر مراجعه فرمایید.
+ نوشته شده در یکشنبه سوم مهر ۱۳۹۰ ساعت 10:57 توسط spow
|

وبلاگ همه چیز درباره نیروگاه وبلاگی تخصصی درباره نیروگاه است که به صورت تخصصی به مطالب مرتبط با نیروگاه اعم از مکانیک, ابزاردقیق والکتریک میپردازد