توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس... - حرف هایی از اینجا واز انجا Personal

وبلاگ یک مهندس...

شعر بسیار زیبای منیم آنام/مادر من از بختیار وهابزاده در رثای مادر

منیم آنام

منیم آنام ساوادسیزدیر
آدینی دا یازابیلمز
منیم آنام آنجاق منه

سای اؤرگدیب
آی اؤیردیب
ایل اؤیردیب
لن واجبی دیل اؤیردیب
منیم آنام

بو دیل ایله تانیمیشام
هم سئوینجی
هم ده غمی

بو دیل ایله یاراتمیشام
هم شعریمی
هم نغمه می

یوخ من هئچم
من یالانام
کیتاب کیتاب سؤزلریمین مؤلیفی
منیم آنام


مادر من

مادر من بی سواد است
از نوشتن اسمش عاجز است
مادر من

شمارش را
ماه و سال را
مهم تر از آنها زبان را
یادم داد
مادر من

با این زبان شناخته ام
هم عشق را
هم درد را

با این زبان آفریده ام
هم شعرم را
هم نغمه ام را

نه ! من هیچم
من دروغم
مؤلف تمام کتاب هایی که نوشته ام
مادر من

روز زن مبارک باد
--------------------------------------------------

دانلود دکلمه شعر بسیار زیبای دونیانین از بختیار وهابزاده شاعر توانمند اذربایجان

دونیانین

باش چیخارتماق هم چتیندیر هم آسان

ابلیسیندن مله گیندن دونیانین

آدم ساتدی بیر بوغدایا جنتی

تورا دوشدو کله گیندن دونیانین

نه گوزلدیر اورک گئنیش سوز آچیق

بیر سئودامی یاشامادیم یاریمچیق

عذاب آدلی دگریماندان نارین چیک

گئچه جکسن الگیندن دونیانین

آرزوم اوچون بیر مله گن جویوردوم

او تپه دن بو تپه یه یویوردوم

نیه قورخوم کفنیندن نه گوردوم

بئشیگیندن بئله گیندن دنیانین

بیز اوزوموز اوزوموزدن اوچ آلدیک

گئچن گونه گلن گونو باج آلدیک

عمروموزون یاریسیندا قوجالدیک

شییله سیندن کتگیندن دویانین

کونول اوزگون خیال کوسگون در به در

بیله مه دیک ایریسی نه دوزو نه؟

اشیمدی کفن اورویوروز اوزونه

اوز گولوندن چیچگیندن دونیانین


dünyanın
 
Baş açmadım ömrüm boyu mən yazık
Iblisindən, mələyindən dünyanın
Adəm sattı bir almaya cənnəti
Tora düştü kələyindən dünyanın Nə güzəldir, ürək geniş, söz açık
Yaşamadım bir sevdamı yarımcık.
Azap adlı dəyirməndən narin çık
Geçəcəksin ələyindən dünyanın
Arzum için bir mələyən cüyürdüm
O təpədən bu təpəyə yüyürdüm Niyə gorxum kəfənindən ? Ne gördüm
Beşigindən, bələyindən dünyanın
Biz özümüz özümüzdən öç aldık
Geçən günə gələn günü bac aldık
Ömrümüzün yarısında gocaldık
Silləsindən kötəgindən dünyanın
Gönül üzgün, hayal küskün dərbədər
Özün söyle zulm olur mu bu gədər?
Yədəkləyip arxasınca sürədər
Bərk yapışsan ətəqindən dünyanın.
Gönül düştü min arzunun izinə
Biləmədik əyrisi nə düzü nə?
Şimdi kəfən örüyoruz özünə
Öz külündən, çiçəqindən dünyanın

برای دانلود دکلمه شعر بسیار زیبای دونیانین از بختیار وهابزاده شاعر توانمند اذربایجان به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: بختیار وهابزاده, دانلود دکلمه شعر دونیانین از بختیار وهابزاده, فولکلور اذربایجان, شعر ترکی, منیم انام شعر بختیار وهابزاده
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۴ساعت 14:44  توسط spow  | 

اوروبوروس

یادداشت های پراکنده قسمت یازدهم

هر پایانی یک آغاز است...

زایش مداوم خیر و شر

همیشه پس از پایان آغازی هست… اوروبوروس (Ouroboros) نماد کیمیاگری دنیای باستان است. این سمبل، مار یا اژدهایی است که مشغول قورت دادن دم خود است، همواره خود را ایجاد می کند و شکل اصلی آن دایره است. این نماد، به شکل چرخ زمان (چرخ کیمیاگری) می باشد. چرخی که در آن ۱۲ شیء به دور ۱ واحد می چرخند…هدف این برنامه شبکه ای (چرخه ای ) کاملا آشکار است: حذف توهم گذشت زمان خطی برای جسم، و آزادی عمل برای روح، بطوری که به روح اجازه می دهد احساسات جسم درگذشته را تجربه کند. Ouroboros با کیمیاگری، عرفان و Hermeticism(علوم سحرآمیز وابسته به” هرمس” مصری) همراه است. این نماد نشان دهنده ماهیت چرخشی اشیا، بازگشت ابدی ، و خیلی چیزهای دیگر است که به عنوان چرخه محسوب می گردند، و به عبارت بهتر :«تصور آغازی است برای پایان ، که شروعی را به همراه دارد»


در برخی از تمثالها ، نیمی از مار تاریک و نیمی از آن روشن نشان داده شده است، بازتاب چنین چیزی به عنوان نماد یین و یانگ ، طبیعت دوگانه همه چیز را نشان میدهد، اما مهم تر از همه این است که اضداد موجود با هم در تضاد نیستند (تعادل حکمفرماست ). ریشه های تاریخی Ouroboros نماد «مار یا اژدهایی که دم خود رامی خورد» از دوران کهن به ما رسیده است و خاستگاه آنرا می توان به مصر باستان ، نسبت داد. قدمت این نماد به حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. پس ازعبور از مصر، این نماد به Phoenicia و یونان می رسد و توسط فیلسوفان یونانی ، Ouroboros (دم بلعنده)، نامیده می شود.


در اساطیر نورس (اسکاندیناوی) ، Jormungand مار ، یکی از سه فرزند Loki، شیاد(شیطان) بزرگ، که آنقدر بزرگ است که می تواند دنیا را درکام خود فرو برد و در ضمن دم خود را در لابلای دندان هایش نگه دارد! در اسطوره شناسی هندو ،اژدها بصورت حلقه ای، لاک پشتی را احاطه کرده است که از ۴ فیل که دنیا را حمل می کنند، پشتیبانی و حفاظت می کند. مار و اژدها نیز در اسطوره های آزتک ها، چینی ها، و بومی های آمریکایی به وفور یافت می شوند. مسیحیان Ouroboros را به عنوان نمادی از محدوده «محدود شده» این جهان در نظر می گیرند. (و آن درواقع چیزهایی بیرونی و ضمنی است که توسط چارچوبی درونی محصور شده اند) امروزه برخی از فیزیکدانان این نماد را به عنوان” نماد مدل بسته نظام جهان” مورد استفاده قرار می دهند. نماد شناسی ورای نماد Ouroboros ouroboros دارای معانی متعددی است که مربوط به همدیگرند…بهترین تعریفی که از آن می کنیم از نماد «گاز گرفتن» است ، ماری قصد خوردن دم خود را دارد. ولی واقعا این یعنی چه؟ چه مفاهیمی پشت سر این نماد نهفته است؟ این نماد «طبیعت تناوبی جهان» را نشان می دهد : از ایجاد تخریب و در تعاقب آن سازندگی و زندگی از پی مرگ. ouroboros دم خود را به جهت حفظ زندگی خود می خورد. او این کار را به منظور تجدید چرخه ابدی و فنا ناپذیری انجام می دهد. کیمیاگری در کیمیاگری، ouroboros به عنوان علامت یا نشان حجاری شده ای «تصفیه» یا ز استفاده شده است و طبق این علوم باستانی، Ouroboros نام «مار جهانی بزرگی» است که زمین را احاطه کرده است. کلمه Ouroboros مدتی است که تبدیل به توصیف نماد های مشابهی در بین تمدنهای مختلف گردیده است و می شود گفت که این نماد متاثر از فرهنگ های متفاوت است. مفهوم نمادین آن، ماهیت چرخشی فصول سال؛ نوسانات و جنبشهای آسمان شب ، خود لقاحی(تولید مثل غیر جنسی)، تجزیه شدن و دوباره ادغام شدن؛ درک حقیقت و شناخت کامل ؛ وجود دو حالت زنانگی و مردانگی توامان (دوجنسی)؛ آب باستانی؛ نیروی بالقوه قبل از بارقه ی شروع خلقت؛ تمایز نیافتگی،تمامیت، وحدت ازلی؛ خودکفایی و ایده شروع و پایان به عنوان یک اصل مستمر بی پایان ازلی. Ouroboros تضاد زندگی را به خوبی نشان می دهد. آنچه که آن بیان می کند این است که زندگی ازپی مرگ است و مرگ از پی زندگی. ‘پایان من ، آغاز من است.’ اگردر زندگی احساسات خود را مهار کنیم، در نتیجه این کار، معانی خوب و بد امور کاملا مشخص خواهد بود. این تصویر تنها شاخص منفرد چرخه عمر است، چرخه ی عمری که از تولد، بلوغ وازدواج، تولید مثل، گاه خشونتهای منجر به قتل وآدمکشی، و نهایتا مرگ تشکیل می شود. دوره ای که به تناوب و سیکلیک طی می شود و ارجحیت بر روند خطی عمر دارد. بنابراین ، شیوه های مرسوم زندگی ما (در کلیت آن بیشتری نسبت به آنچه که واقعا ممکن است ) از یک سری حرکات تکراری تبعیت می کند. «هرآنچیزی که در بالا وجود دارد ، پس در زیر نیز هست» . ما زاده ی طبیعت هستیم ، ما در واقع آینه تمام نمای طبیعتیم ، زیرا این همان چیزی است که انسان را کاملا بخشی از آن (طبیعت) میداند. همین تفسیر نمادین که نقل گردید، از اصول ابدی مصریان باستان است که در الواح زمردین Thoth به آن اشاره شده است.



اوروبوروس پایین و بالا را به هم وصل می کند


اوروبوروس متصل بالا و پایین که به شکل ۸ لاتین بوده واز این مفهوم نمادین منشعب شده است ، بسیاری از فرهنگ های مختلف، سهمی از این مار بزرگ اژدها مانند برده اند، (برای مثال نماد مار Jormungandr ، از اسطوره “ایگدراسیل” یکی از این هاست). در برخی از فرهنگ ها که دیدن تصویر به عنوانی مفید نیست ، اما تصاویر بدی مثل عکس شیطان آموزنده و عبرت آموز است. لازم به ذکر است که نمادی مثل Ouroboros چیزی است که «کارل گوستاو یونگ» ازآن به عنوان نمونه اولیه ( archetype ) نام می برد، و به نظر می رسد این نماد راه خود را در ذهن ما بطور آگاهانه ونیز ناخودآگاه باز کرده است و درطول زمانهای کهن تا به امروز در فرم های مختلف ظاهر شده است. درقرن ۱۹ شیمیدان آلمانی Kekule ککوله شبی خوابی دید که زندگی او را تغییر داد! اوکه با فکر تحقیقاتش به خواب رفته بود در رویایش دید «ماری دم خود را در دهان خود گرفته است» یک روز پس از دیدن این رویای کاملا مبتنی بر «واقعیت خاموش» او که مشغول تحقیق در مورد ساختار مولکولی بنزن بود وبعلت نبود تجسم ساختار مولکولی کارعلمی او متوقف شده بود ، ناگهان متوجه تعبیر رویای خودش شد: تعبیر خواب به معنای آن بود که ساختار کربن در مولکول بنزن بصورت «حلقه ی بسته» بود. ماری حلقوی باعث موفقیتی شد که او لازم داشت! اسطوره دیگری که اشاره ای به Ouroboros تخمگذار درکنار دریا ، می کند که جهان را احاطه کرده است و Pontus نامیده می شود. Ouroboros جهان را احاطه کرده است، تمام چیزهای شناخته شده و ناشناخته در احاطه آن هستند و در داخل این حلقه، حمایت و حفظ تعادل دنیوی مورد نظر است. معنای این نماد تزریق زندگی به مرگ است و جوانه زدن زندگی از مرگ . فرم نماد فک قفل شده مار عدم تحرک را نشان می دهد، اما در عین حال ما آنرا به صورتهای دیگر در معنای «جنبش همیشگی و ازلی/جاودانی» از طریق حلقه های دوگانه نمادهای مصری می بینیم. سرنخ اولیه این نماد مصر است و قدمت آن به ۱۶۰۰ -۱۷۰۰ پیش از میلاد برمی گردد.




 «همه چیز یکی است!» این فریاد Ouroboros از Alexandrian مصر است


 مار “Ouroboros ” در مصر باستان


 پاپیروس مصر متعلق به Dama Heroub ، سلسله پادشاهی ۲۱

در تصویر بالا زودیاک (منطقه البروج) به عنوان دم مار نشان داده شده، خوردن Ouroboros نماد ابدیت زمان و مرز جهان است. در زیر آن ، دو شیر Routi نمادهای «دیروز و فردا» هستند،نشانه ای از رستاخیز ،و در نهایت، حمایت از نوزاد خدای خورشید است. این تصویر به یک ارتباط قوی اشاره می کند، به آنچه که به عنوان وجود دو حالت زنانگی و مردانگی توامان(آندروژنی) شناخته شده است. وجود دو حالت زنانگی و مردانگی توامان متحد کننده اصول نر و ماده با همدیگر است. این پایان ، آغازی برای تلاش بنیادین بشر است که کلیت مراسم تولد و خلقت را درک کند. این بر خلاف ایده وجود دو حالت زنانگی و مردانگی توامان(آندروژنی) است ، حالتی از دوگانگی که کامل شده است و بازگشتی است به تمامیت وجود.




 Ouroboros هفت تکه ای آزتک ها


پیگیری نماد Ouroboros در فرهنگهای مختلف پروژه ای در دانشگاه مینه سوتا بوده ، که تا به حال های طرحهای بزرگ و متنوعی از این archetypes یافته اند که بسیار چشمگیر است. کارل گوستاو یونگ دراین مورد چه می گوید؟ کارل یونگ ، روانشناس سوئیسی ouroboros را به عنوان نمونه اولیه و ماندالای اساسی کیمیا می شناسد. یونگ تعریف رابطه ouroboros با علم کیمیا را چنین بیان کرده است : کیمیاگران ، که مورد ماهیت فرایند جدا سازی مواد بیشتر از ما دانشمندان مدرن می دانستند ، این پارادوکس/تضاد را از طریق سمبل ouroboros دریافته بودند، ماری که دم خود را می خورد. در عکس قدیمی از ouroboros آنها سیستم چرخشی مواد و قابلیت تبدیل آنها را به هم دریافتند… این نماد دراماتیک شیوه ای از جذب در جامعه است و جذب از جنبه مخالف ، برای مثال سایه که در غیاب نور تشکیل می شود. این یک فرایند انعکاسی است و در عین حال نماد جاودانگی، وبدون شک از ناخود آگاه انسان سرچشمه می گیرد. (مجموعه آثار ، جلد ۱۴ para.513) نماد شناسی آسمانی اعتقاد بر این است که Ouroboros الهام گرفته از کهکشان راه شیری است. در برخی از متون کهن اشاره به مار نورانی ساکن در آسمانها شده است.



 Sagittarius صورت فلکی کمانگیر در قلب کهکشان راه شیری



 مرکز کهکشان راه شیری ما در صورت فلکی برج قوس

کهکشان راه شیری الهام بخش سمبل Ouroboros است. افسانه ها اشاره به” نور مار ساکن درکاینات “می کنند.


در کهکشان راه شیری که نشان همین مار است، منظومه ای در نقطه مرکزی در نزدیکی صورت فلکی قوس مشاهده می شودکه همانند این مار درحال خوردن دم خود می باشد.

نشان Aion Suntelia برآمدن خورشید از دهان ouroboros است که دقیقا ، در تاریخ ۲۱دسامبر ۲۰۱۲ رخ خواهد داد که در ارتباط با تقویم تاریخی مایاها به عنوان نمادی از تکامل هوشمندانه در کیمیای زمان به شمار می آید! این همچنین به اسطوره Quetzalcoatl اشاره می کند و خلاصه آن ایجاد تغییرات سریع و «تبدیل زمین به حلقه آتش» است.

 




یونانیان این زمان را Aion Suntelia نامیده اند که به معنای «زمان پایان عصر» است. مورخان باستانی یونان و به ویژه افلاطون پایان عصر را «چرخه ی فاجعه» نامیده اند! کلمه ای AION توسط نماد Ouroboros تعبیر و تفسیر شده است.




 Ouroboros و درخت زندگی



 مثلث دوگانه سلیمان


 Ouroboros تلطیف شده در آزمایشگاه کیمیاگری قرون وسطی در هایدلبرگ


 ژانوس خدای آغازها و پایان ها (ترسیم شده در ۱۶۰۸میلادی)


 ارتباط بین انسان و خدا

 چینی از سلسله چو ، ۱۲۰۰ پیش از میلاد

 پیش از ۱۴۰۰میلادی ژاپن


هند


 Ouroboros زمینی از نشانه ها ی Alciato


 Ouroboros اقیانوسی از نشانه هایAlciato


برچسب‌ها: اوروبوروس ماری که خودش را می خورد, اوروبوروس, زایش مداوم خیر و شر بالا و پایین نبرد نماد باستانی, اوروبوروس Ouroboros, یادداشت های پراکنده
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۴ساعت 13:23  توسط spow  | 

سه داستان کوتاه از برتولت برشت

«جوانک بى فریادرس»
از:برتولت برشت

آقاى ک. درباره این عادت که انسان بى عدالتى را تحمل کند و دم برنیاورد سخن مى گفت.
آقاى ک. درباره تحمل بىعدالتى و دمنزدن سخن مى گفت و داستان زیر را تعریف کرد:
شخصى از خیابان مى گذشت، از جوانکى که سر راهش بود و گریه مى کرد، دلیل ناراحتى اش را پرسید.
جوانک گفت: براى رفتن به سینما دو سکه جمع کرده بودم؛ اما جوانى آمد و یک سکه را از دستم قاپید. سپس با دست، به جوانى که کمى دورتر از آنها ایستاده بود اشاره کرد.
آن مرد از او پرسید: براى کمک فریاد نزدى؟
جوانک گفت: چرا، و صداى هق هق او شدیدتر شد.
مرد که او را با مهربانى نوازش مى کرد، ادامه داد: هیچکس صداى تو را نشنید؟
جوانک گریه کنان گفت: نه.
مرد پرسید: دیگر بلندتر از این نمى توانى فریاد بزنى؟
جوانک گفت: نه! و از آنجا که مرد لبخند مى زد با امید تازه اى به او نگاه کرد.
پس، این یکى را هم بى خیال شو! این را گفت و آخرین سکه را هم از دستش گرفت و با بى توجهى به راهش ادامه داد و رفت.

آقای کوینر


یکی از آقای کوینر پرسید که آیا خدایی وجود دارد یا نه؟
آقای کوینر گفت:
“به تو توصیه می کنم فکر کنی که آیا با دانستن جواب این سؤال رفتارت تغییر خواهد کرد یا نه. اگر تغییر نکند موضوع منتفی است. اگر تغییر بکند حداقل می توانم اینقدر کمکت بکنم که تو تصمیم خودت را گرفته ای:
تو به خدا نیاز داری.”…!

گفتگوهای آقای کوینر__برتولت برشت


«در دادگاه»
از: برتولت برشت

قاضی: اسم؟
برتولت برشت: شما خودتون می دونین!
قاضی: می‌دونیم اما شما خودت باید بگی.
برشت: خب. من رو به خاطر برتولت برشت بودن محاکمه می‌کنین! دیگه چرا باید اسمم رو بگم؟!
قاضی: با این حال باید اسمتون رو بگین. اسم؟
برشت: من که گفتم. برشت هستم.
قاضی: ازدواج کرده اید؟
برشت : بله!
قاضی: با چه کسی؟
برشت: با یک زن!!
[خنده حضار در دادگاه]
قاضی: شما دادگاه رو مسخره می‌کنید؟
برشت: نه این طور نیست.
قاضی: پس چرا می‌گویید با یک زن ازدواج کرده‌اید؟
برشت: چون واقعا با یک زن ازدواج کرده‌ام!
قاضی: کسی را دیده‌اید که با یک مرد ازدواج کند؟
برشت: بله!
قاضی: چه کسی؟
برشت: همسر من!! او با یک مرد ازدواج کرده است!
[خنده حضار در دادگاه]


برچسب‌ها: داستانهای کوتاه از برتولت برشت, سه داستان کوتاه از برتولت برشت, بهترین داستان های کوتاه از بهترین نویسندگان جهان, داستان کوتاه, برتولت برشت
+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۴ساعت 15:38  توسط spow  | 

آهنگ We No Speak Americano

یادداشت های پراکنده قسمت دهم

آهنگ We No Speak Americano یا ما امریکایی صحبت نمی کنیم در سال 2010 با اجرای هنرمند استرالیایی یولاندا  و به صورت دونفره Yolanda Be Cool & DCUP (اجرای duo) دوباره مطرح شد.

این اهنگ که بازخوانی اهنگ Tu Vuò Fà L'Americano رناتو کارسونه در سال 1956 به زبان ایتالیایی بود با حفظ همان تم و حال و هوا موسیقی تندتر و شادتری را ارائه کرد.

اهنگ در صدر بسیاری از لیست های موسیقی استرالیا و اروپا قرار گرفت و در امریکای لاتین و اروپا استقبال بسیار خوبی از اهنگ به عمل امد.همچنین در لیست چهل اهنگ برتر سال امریکا نیز قرار گرفت

آهنگ We No Speak Americano در سال 2011 برنده جایزه ARIA برای بهترین موسیقی رقص شد.

از این اهنگ در سال 2011 در فیلم The Inbetweeners Movie و نیز انیمیشن ماداگاسکار 3 در سال 2012 و فیلم برنده اسکار خارجی زیبایی بزرگ Great Beauty در سال 2013 استفاده شده است.

در این پست اجرای ویدیویی رناتو کارسونه در سال 1956 ، اجرای ویدیویی طنز یولاندا و نیز MP3 اهنگ توسط Studio Allstars برای دانلود اماده شده است.

برای دانلود آهنگ We No Speak Americano یا ما امریکایی صحبت نمی کنیم به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: یادداشت های پراکنده, آهنگ We No Speak Americano ما امریکایی صحبت نمی کن, دانلود بهترین موسیقی رقص, دانلود اهنگ We No Speak Americano, رناتو کارسونه زیبایی بزرگ یولاندا بی کول Yolanda B
+ نوشته شده در  جمعه چهاردهم فروردین ۱۳۹۴ساعت 19:3  توسط spow  | 

سال نو مبارک

سالی دگر را پشت سر گذاشتیم با همه فراز و نشیب هایش

امید که در این روزهای پایانی با دلی پرامید و خاطری اسوده تحول ایام را نظاره گر باشیم و اندوخته هایمان روشنی بخش اینده مان باشد.

قلبتان مملو از شادی و روزگار بر وفق مرادتان...

پیشاپیش فرارسیدن سال 1394 را برهمه دوستان و همراهان عزیز شادباش عرض کرده و ارزوی سالی مملو از کامیابی و شادکامی برایتان داریم.

وبلاگ یک مهندس


برچسب‌ها: سال نو مبارک, وبلاگ یک مهندس, اسپاو, فرارسیدن سال نو مبارک, نوروز 1394 مبارک
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۳۹۳ساعت 21:58  توسط spow  | 

سندرم تجرد در ژاپن

مردم ژاپن آن‌قدر از برقراری رابطه عاشقانه گریزان شده اند که رسانه‌های این کشور برای این رفتار مردم اسم گذاشته‌اند: "سکاسا شینای شوکوگان" یا "سندرم تجرد".

وزارت بهداشت ژاپن روز اول ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ یک میلیون و ۱۰۰۰ هزار نوزاد در این کشور متولد شده اند که نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهشی ۹۰۰۰ نفری داشته است.

کاهش تعداد جوانان و افراد سنین ۱۵ تا ۶۴ سال در ژاپن، رشد ناخالص ملی این کشور را تهدید می‌کند.

کارشناسان می گویند اگر روند کاهش جمعیت در ژاپن به همین ترتیب ادامه یابد، این کشور در نیم قرن آینده یک سوم جمعیت خود را از دست خواهد داد.

یک گزارش روزنامه گاردین نشان می‌دهد که نرخ پایین ازدواج، بچه‌دار شدن و حتی رابطه جنسی در ژاپن باعث شیوع سندرم موسوم به تجرد شده است.

واشنگتن پست هم می‌نویسد این موضوع فراتر از یک 'موضوع ژاپنی' و خصیصه‌های فرهنگی‌ این کشور است و به اقتصاد جهانی مربوط است.

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است که اقتصادش با تجارت جهانی گره خورده و عامل مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی همه به شمار می‌رود.

این کشور مهم‌ترین شریک تجاری آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای دیگر است و میزان بدهی آمریکا به ژاپن تقریبا هم‌پای قرض این کشور به چین است.

واشنگتن پست می‌نویسد نرخ بچه‌دار شدن ژاپنی‌ها آن‌قدر پایین است که نمی‌تواند اقتصاد سالمی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کمتر بچه‌دار شدن‌ ژاپنی‌ها آن است که این‌قدر به رابطه جنسی بی‌علاقه‌اند که قرار عاشقانه نمی‌گذارند و ازدواج هم نمی‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز جمعیت‌شناسی ژاپن در سال ۲۰۱۱ و همینطور اطلاعاتی که روزنامه گاردین به تازگی منتشر کرده، تعداد بسیار زیادی از ژاپنی‌ها رابطه جنسی را جذاب نمی‌دانند.

۴۵ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان ۱۶ تا ۲۴ ساله به رابطه جنسی علاقه ندارند یا از آن متنفرند.

بیش از نیمی از ژاپنی‌ها مجردند. ۴۹ درصد زنان مجرد و ۶۱ درصد از مردان مجرد ۱۸ تا ۳۴ ساله در هیچ رابطه عاشقانه‌ای نیستند.

تعداد زنان و مردان ژاپنی که رابطه عاشقانه ندارند از سال ۱۹۹۰ تاکنون رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

یک چهارم ژاپنی‌ها اصلا رابطه عاشقانه نمی‌خواهند. ۲۳ درصد زنان و ۲۷ درصد مردان گفته‌اند علاقه‌ای به هیچ نوع رابطه عاشقانه‌ای ندارند.

بیش از یک سوم از ژاپنی‌هایی که در سن باروری هستند تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند.

موسسه جمعیت ژاپن پیش‌بینی می‌کند زنانی که در اوایل بیست‌ سالگی‌ هستند ۲۵ درصد احتمال دارد که هرگز ازدواج نکنند و ۴۵ درصد احتمال دارد که هیچ وقت بچه‌دار نشوند.

در ژاپن این موضوع تازه‌ای نیست. از سال ۲۰۰۶ زن‌های ژاپنی به خاطر "سوشوکا دانشی" که معنی‌اش "گیاه‌خوار شدن مردها" است اما کنایه از بی‌میلی جنسی آنها است از اینکه مردان به رابطه جنسی با جنس مخالف علاقه ندارند شاکی بوده‌اند.

زن‌های ژاپنی هم به سهم خود از برقراری رابطه عاشقانه اجتناب می‌کنند چرا که قوانین این کشور و عرف‌های اجتماعی حفظ زندگی خانوادگی و موقعیت شغلی را برای زن‌ها دشوار می‌کند.

کاهش جمعیت ژاپن به این معنا است که تعداد کمتری در این کشور کار می‌کنند و میزان تولید هم پایین می‌آید. پدیده ای که بمب ساعتی اقتصادی خوانده شده است.

از سوی دیگر تعداد سالخوردگان در ژاپن در حال رشد است و هزینه مراقبت از آنها بالا است چون به خاطر عمر طولانی، دوران بازنشستگی‌ درازی دارند.

در یک اقتصاد سالم به ازای این تعداد بازنشسته باید به تعداد کافی مالیات‌دهنده وجود داشته باشد اما جمعیت ژاپن هم‌زمان کم و پیر می‌شود.

واشنگتن‌پست می‌نویسد این موضوع فعلا مشکل ژاپنی‌هاست اما پیامدهایش به مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان در اقتصاد جهانی هم آسیب می‌زند.

مشکل اینجا است که ژاپن بدهکاران زیادی در جهان دارد. در حال حاضر میزان طلب ژاپن ۲۰۰ درصد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تا وقتی ژاپن رشد می‌کند همه چیز رو به راه است اما با وجود بمب ساعتی جمعیتی این کشور، به سختی می‌شود پیش‌بینی کرد که در طولانی مدت اوضاع چطور خواهد بود.

مقام‌های ژاپنی از کاهش رشد جمعیت‌شان نگران‌اند. یک برنامه ملی زنان و مردان جوان‌ را به برقراری رابطه تشویق می‌کند و به دنیا آوردن بچه‌های ژاپنی بیشتر موضوع بحث سیاستمداران ژاپنی است.

تصویب قانون منع سقط جنین یکی از پیشنهادهایی است که از سوی سیاستمداران ژاپنی ارائه شده است.

مردم ژاپن آن‌قدر از برقراری رابطه عاشقانه گریزان شده اند که رسانه‌های این کشور برای این رفتار مردم اسم گذاشته‌اند: "سکاسا شینای شوکوگان" یا "سندرم تجرد".

وزارت بهداشت ژاپن روز اول ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ یک میلیون و ۱۰۰۰ هزار نوزاد در این کشور متولد شده اند که نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهشی ۹۰۰۰ نفری داشته است.

کاهش تعداد جوانان و افراد سنین ۱۵ تا ۶۴ سال در ژاپن، رشد ناخالص ملی این کشور را تهدید می‌کند.

کارشناسان می گویند اگر روند کاهش جمعیت در ژاپن به همین ترتیب ادامه یابد، این کشور در نیم قرن آینده یک سوم جمعیت خود را از دست خواهد داد.

یک گزارش روزنامه گاردین نشان می‌دهد که نرخ پایین ازدواج، بچه‌دار شدن و حتی رابطه جنسی در ژاپن باعث شیوع سندرم موسوم به تجرد شده است.

واشنگتن پست هم می‌نویسد این موضوع فراتر از یک 'موضوع ژاپنی' و خصیصه‌های فرهنگی‌ این کشور است و به اقتصاد جهانی مربوط است.

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است که اقتصادش با تجارت جهانی گره خورده و عامل مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی همه به شمار می‌رود.

این کشور مهم‌ترین شریک تجاری آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای دیگر است و میزان بدهی آمریکا به ژاپن تقریبا هم‌پای قرض این کشور به چین است.

واشنگتن پست می‌نویسد نرخ بچه‌دار شدن ژاپنی‌ها آن‌قدر پایین است که نمی‌تواند اقتصاد سالمی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کمتر بچه‌دار شدن‌ ژاپنی‌ها آن است که این‌قدر به رابطه جنسی بی‌علاقه‌اند که قرار عاشقانه نمی‌گذارند و ازدواج هم نمی‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز جمعیت‌شناسی ژاپن در سال ۲۰۱۱ و همینطور اطلاعاتی که روزنامه گاردین به تازگی منتشر کرده، تعداد بسیار زیادی از ژاپنی‌ها رابطه جنسی را جذاب نمی‌دانند.

۴۵ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان ۱۶ تا ۲۴ ساله به رابطه جنسی علاقه ندارند یا از آن متنفرند.

بیش از نیمی از ژاپنی‌ها مجردند. ۴۹ درصد زنان مجرد و ۶۱ درصد از مردان مجرد ۱۸ تا ۳۴ ساله در هیچ رابطه عاشقانه‌ای نیستند.

تعداد زنان و مردان ژاپنی که رابطه عاشقانه ندارند از سال ۱۹۹۰ تاکنون رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

یک چهارم ژاپنی‌ها اصلا رابطه عاشقانه نمی‌خواهند. ۲۳ درصد زنان و ۲۷ درصد مردان گفته‌اند علاقه‌ای به هیچ نوع رابطه عاشقانه‌ای ندارند.

بیش از یک سوم از ژاپنی‌هایی که در سن باروری هستند تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند.

موسسه جمعیت ژاپن پیش‌بینی می‌کند زنانی که در اوایل بیست‌ سالگی‌ هستند ۲۵ درصد احتمال دارد که هرگز ازدواج نکنند و ۴۵ درصد احتمال دارد که هیچ وقت بچه‌دار نشوند.

در ژاپن این موضوع تازه‌ای نیست. از سال ۲۰۰۶ زن‌های ژاپنی به خاطر "سوشوکا دانشی" که معنی‌اش "گیاه‌خوار شدن مردها" است اما کنایه از بی‌میلی جنسی آنها است از اینکه مردان به رابطه جنسی با جنس مخالف علاقه ندارند شاکی بوده‌اند.

زن‌های ژاپنی هم به سهم خود از برقراری رابطه عاشقانه اجتناب می‌کنند چرا که قوانین این کشور و عرف‌های اجتماعی حفظ زندگی خانوادگی و موقعیت شغلی را برای زن‌ها دشوار می‌کند.

کاهش جمعیت ژاپن به این معنا است که تعداد کمتری در این کشور کار می‌کنند و میزان تولید هم پایین می‌آید. پدیده ای که بمب ساعتی اقتصادی خوانده شده است.

از سوی دیگر تعداد سالخوردگان در ژاپن در حال رشد است و هزینه مراقبت از آنها بالا است چون به خاطر عمر طولانی، دوران بازنشستگی‌ درازی دارند.

در یک اقتصاد سالم به ازای این تعداد بازنشسته باید به تعداد کافی مالیات‌دهنده وجود داشته باشد اما جمعیت ژاپن هم‌زمان کم و پیر می‌شود.

واشنگتن‌پست می‌نویسد این موضوع فعلا مشکل ژاپنی‌هاست اما پیامدهایش به مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان در اقتصاد جهانی هم آسیب می‌زند.

مشکل اینجا است که ژاپن بدهکاران زیادی در جهان دارد. در حال حاضر میزان طلب ژاپن ۲۰۰ درصد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تا وقتی ژاپن رشد می‌کند همه چیز رو به راه است اما با وجود بمب ساعتی جمعیتی این کشور، به سختی می‌شود پیش‌بینی کرد که در طولانی مدت اوضاع چطور خواهد بود.

مقام‌های ژاپنی از کاهش رشد جمعیت‌شان نگران‌اند. یک برنامه ملی زنان و مردان جوان‌ را به برقراری رابطه تشویق می‌کند و به دنیا آوردن بچه‌های ژاپنی بیشتر موضوع بحث سیاستمداران ژاپنی است.

تصویب قانون منع سقط جنین یکی از پیشنهادهایی است که از سوی سیاستمداران ژاپنی ارائه شده است.


برچسب‌ها: سندرم تجرد در ژاپن, اقتصاد جمعیت احساسات تولید مثل, کنترل رشد جمعیت, حرف هایی از اینجا و از انجا, قانون منع سقط جنین
+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم دی ۱۳۹۳ساعت 11:40  توسط spow  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم دی ۱۳۹۳ساعت 0:2  توسط spow  | 

+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم آذر ۱۳۹۳ساعت 23:24  توسط spow  | 

+ نوشته شده در  جمعه چهاردهم آذر ۱۳۹۳ساعت 22:21  توسط spow  | 

مکتب اکسپرسونیسم

کلمۀ اکسپرسیون از دو قسمت ex  که پیشوند و به معنای خارج است و pression به معنای فشار و فشردگی تشکیل شده است. این کلمه در زبان های اروپایی معانی متعدد دارد: بیان، عبارت، حالت قیافه؛ و نیز به معنای ابراز حالات درون و بالاخره به معنا ی فشردن می باشد، از آن جهت که میوه ای را بفشارند تا آبش دربیاید.
  اصطلاح اکسپرسیونیسم در واقع ناظر به دو معنای اخیر است. (702 جلد دوم، سید حسینی؛ 1384) در ادبیات، اکسپرسیونیسم روشی است که جهان را بیش تر از طریق عواطف و احساسات می نگرد، به عبارت دیگر کوشش هنرمند مصروف نمایش دادن و بیان حقایقی است که بر حسب احساسات و تأثیرات شخصی خود درک کرده است.(داد؛1371: 50)
  اکسپرسیونیسم را می توان عکس العمل و نشانۀ تمایلات رمانتیک هنرمندانی دانست که در جامعه صنعتی رو به رشد اوایل قرن بیستم می زیستند و بی اعتنایی آن جامعه نسبت به ارزش های هنری آنان را به یافتن شیوه های جدید و به کار گیری شکل های متفاوت بیان هنری بر می انگیخت، به خصوص که در آن سال ها عقاید فروید - روانشناس اتریشی - که اعماق ذهن بشر را می کاوید، هنرمندان را به گزارش دقیق زوایای درون انسان وامی داشت.(ذوالقدر؛1385: 33)
  اکسپرسیونیسم یا تعبیر گرایی مکتبی است در ادبیات، نقاشی، پیکر تراشی و سینما. این مکتب در سال 1905 در نقاشی آلمان به وجود آمد و در طول دهه بعد از جنگ جهانی اول (1918-1941) ادامه یافت. این نظریه تأثیر قابل توجهی در آلمان و کشورهای اسکاندیناوی داشته است. ظاهراً اولین بار اصطلاح اکسپرسیونیسم برای نقاشی ژولیان آگوست هروه - نقاش فرانسوی - به کار رفت. ونسان ونگوگ، (1890-1853) نقاش هلندی و هودلی نقاش سوئیسی را می توان از جمله کسانی دانست که در پیدایش این مکتب مؤثر بوده اند.(میر صادق ذوالقدر؛ 1385 :31)
  اکسپرسیونیسم مکتبی است شدیداً ضد واقع گرایی؛ و مکتب ناتورالیسم که تقلید و تکرار و دوباره سازی واقعیت و طبیعت است و نیز اصل حقیقت مانندی کلاسیسم را رد می کند و هدف آن القای تأثر ها و حالت های هنرمند یا شخصیت های ساخته ذهن او از طریق تعبیری است که هنرمند از آن ها می کند، هنرمند این مکتب به حد افراطی ذهن گراست.
  هنرمندان اکسپرسیونیست سعی دارند درون اشیاء را نشان دهند بی آنکه به نشان دادن بیرون آن بپردازند. اکسپرسیونیسم در شعر به صورت توجّه به اصوات و رنگ، و کوشش هایی برای حس آمیزی که گاه به خاطر آنها مفهوم فدا می شود، ظهور می کند. تحریف موضوع های جهان خارج و جا به جا کردن توالی زمان و به کار گیری کوشش دقیق برای نشان دادن دنیا آنگونه که در ذهن نا آرام مشوش می تواند آشکار شود از خصایص شعر اکسپرسیونیستی محسوب می شوند.(داد؛1371: 50)
  دوران نهضت ادبی اکسپرسیونیسم بسیار کوتاه بود و در فاصلۀ بین 1925-1915 را در بر می گرفت. در آلمان شعر اکسپرسیونیستی از 1910 تا اواسط 1920 که سوررئالیسم جایگزین آن شده، ادامه یافت و در مقوله های ادبی بیشترین تأثیر را در نمایش به جا گذاشته است. از نمایش نامه نویسان اکسپرسیونیست در آلمان می توان ارنست تولرو و برتولد برشت را نام برد. از آنجا که اغلب تأثیرات اولیه از هنرهای تجسمی مایه می گیرد، مثلاً وان گوگ، مونش ورودن و سپس پیکاسو؛ نقاشی در درجۀ اول قرار دارد و پس از آن نوبت شعر می رسد. در جایگاه سوم تئاتر قرار دارد و به دنبال آن است که مسأله صحنه سازی و کورئو گرافی مطرح می شود. پس از اینها رمان، موسیقی و سینما وارد عمل می شود و انتهای صف، معماری و هنر تزئینی قرار می گیرند در این میان هنر تبلیغات را هم نباید فراموش کرد. در واقع در برابر پوسترها و ویترین مغازه ها بود که بعدها قسمت اعظم مردم با روحیه و سبک اکسپرسیونیسم آشنا شدند و به آن گرویدند.(حسینی؛ 1384: 707)
  اکسپرسیونیسم قالب های سنتی را نفی می کند و از ادبیاتی دفاع می کند که تنها ادبیات باقی نمی ماند. اعتراض بر ضد قرار دادهای موجود قالب هنری، در عین حال انکار چهرۀ جامعه بوژوائی است و قیامی بر ضد نظم موجود. مکتب اکسپرسیونیسم در سال 1921 از میان رفت؛ اما تأثیر این انقلاب ادبی که هنرمندان آن تنها در یک نسل ظهور کرد، و بیش از 10 سال دوام نیافت، هم در آلمان وهم به طور کلی در ادبیات هنر جهان باقی خواهد ماند و امروزه اکسپرسیونیسم بیش تر مجموعه ای از تکنیک ها و گرایش هاست تا نهضتی منسجم و سازمان یافته.(همان : 712)
 
 
منابع :
1- سید حسینی، رضا؛ مکتب های ادبی، تهران، نگاه، 1384، جلد دوم، ص 712-707-702.
2- داد،  سیما؛ فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، مروارید، چاپ اول، 1371 ص 50.
3- میر صادقی(ذوالقدر)، میمنت؛ واژنامه هنر شاعری، تهران، کتاب مهناز، چاپ سوم 1385 ص 33-31.


برچسب‌ها: مکتب اکسپرسونیسم, اکسپرسیونیسم یا تعبیر گرایی, اشنایی با مکتب های هنری ادبی برتولت برشت هروه, شعر اکسپرسیونیستی, اکسپرسیونیسم
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم آذر ۱۳۹۳ساعت 18:9  توسط spow  | 

مطالب قدیمی‌تر