توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس...

وبلاگ یک مهندس...


نقش رفتار مصرف کننده در طراحی آمیزه بازاریابی

چکیده

هدف عمده یک بازاریاب ماورای فروش است و معمولاً هدف نهایی، ایجاد یک تعهد پایدار بین یک نام تجاری خاص و یک گروه مشتری ویژه می باشد، که فرایندی است شامل مراحل معرفی، آشنایی، ترجیح و در صورت موفقیت محصول، ایجاد وفاداری.
لازمه موفقیّت مدیریت بازاریابی در این فرآیند، شناخت و درک صحیح رفتار مصرف کننده و طراحی آمیزه بازاریابی بر مبنای این شناخت می باشد. استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای بازاریابی سازمان باید بر اساس درک رفتار مصرف کننده بهبود یابند.
مدیران بازاریابی علاقمند به خریدهایی هستند که سطح فروش و سهم بازارشان را افزایش دهد و از دیدگاه مصرف کنندگان، خرید هایی که باعث رضایت آنها و تبلیغات دهان به دهان شود.
در این مقاله تلاش بر این است به جنبه هایی از رفتار مصرف کننده پرداخته شود که معطوف به خرید است و به نقش طراحی آمیزه بازاریابی در این فرایند نیز اشاره شده است.

مقدمه

مدیران موسسات تولید کننده اقلامی که در یک محیط رقابتی مشغول به تولید و عرضه هستند، باید تشخیص بدهند چه چیزی برای مشتریان آنها در بازار هدفشان مهم است و معیارهای مقایسه محصولشان با محصول رقیب را در فرایند انتخاب درک کنند.
استراتژیهای سازمانی باید بر اساس درک و شناخت تفکرات، احساسات و رفتار مصرف کنندگان شکل بگیرد. (صمدی، 1386، ص 16) تحقیقات مصرف کننده به شیوه های متعددی می تواند به مدیران در شناخت مصرف کنندگان کمک کند. یکی از مهمترین کاربردهای تحقیقات مصرف کننده، بهبود استراتژیهای بازاریابی می باشد. (صمدی، 1386، ص 11 )
هدف عمده یک بازاریاب ماورای فروش است و معمولاً هدف نهایی، ایجاد یک تعهد پایدار بین یک نام تجاری خاص و یک گروه مشتری ویژه می باشد، که فرایندی است شامل مراحل معرفی، آشنایی، ترجیح و در صورت موفقیت محصول، ایجاد وفاداری.
در حالیکه تبلیغات بیشتر مقدمات مراحل معرفی و آشنایی را فراهم می کند، عواملی از قبیل قیمت، شهرت نام تجاری و زیبایی ظاهری از عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان هستند و در نهایت کیفیت مناسب محصول باعث ایجاد رضایت و متعاقب آن وفاداری در مشتری خواهد شد.

شرکتهای بازارمحور

شرکتهای بازارمحور، روی مشتریان موجود (برای شناسایی مشکلاتشان)، دستیابی به ایده های جدید، بررسی بهسازی های پیشنهاد شده درمورد فرآورده و تغییرات آمیزه بازاریابی تمرکز می کنند. (کاتلر، 1386، ص 61)

متن کامل مقاله مدیریت بازرگانی با عنوان نقش رفتار مصرف کننده در طراحی آمیزه بازاریابی را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: نقش رفتار مصرف کننده در طراحی آمیزه بازاریابی, امیزه بازاریابی, دانلود مقالات مدیریت بازرگانی, مدیریت بازار فروش بازاریابی کانال توزیع رفتار, رفتار مصرف کننده
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم دی ۱۳۹۳ساعت 10:17  توسط spow  | 

دانلود نشریه 110 جلد 2

نشریه 110 که تحت عنوان کلی مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی کارهای ساختمانی در دو جلد و جلد 2 با عنوان : تاسیسات برقی جریان ضعیف توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتشر شده است منبعی مناسب و قابل توجه برای کلیه علاقمندان به مباحث تاسیسات الکتریکی - ساختمانی ، دانشجویان برق ، برقکارها و علاقمندان به مباحث حوزه تاسیسات الکتریکی می باشد که در این پست جلد دوم ان برای دانلود تقدیم حضور شما می گردد.

جلد 2 نشریه 110 شامل 510 صفحه و 8 فصل می باشد.

فهرست فصول 8 گانه جلد 2 نشریه 110 به شرح زیر می باشد:

1- سیمها و کابلهای فرکانس پایین (تلفن)

2- وسایل ارتباطی 

3- سیستمهای دربازکن و فراخوان 

4- سیستم TV

5-  سیستم حفاظتی

6- سیستم ساعت مرکزی  

7- سیستم صوتی  

8-سیستم بدون وقفه UPS 

برای دانلود جلد دوم نشریه 110 با عنوان تاسیسات برقی جریان ضعیف به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com

--------------------------------

جلد اول نشریه 110 با عنوان تاسیسات برقی فشار ضعیف و فشار متوسط را از لینک زیر دریافت نمایید :


برچسب‌ها: دانلود نشریه 110 جلد2, دانلود جزوات مهندسی برق, دانلود کتاب, سیستم بدون وقفه UPS, تاسیسات برقی جریان ضعیف
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 23:52  توسط spow  | 

تحليل تجربی و شبيه سازی شکست پره‌های تيتانيومی کمپرسور نيروگاه گازی هسا

چکيده :
در اين مقاله، مكانيزم تخريب پره هاي کمپرسور توربين‌هاي نيروگاه گازي هسا مورد بررسي قرار گرفته است. موارد متعدد شكست زودهنگام در ريشه پره هاي مرحله نهم ناحيه پرفشار کمپرسور اين توربين‌ها اتفاق افتاده است. به منظور بررسي علل و مكانيزم تخريب، مشخصات متالورژيكي و مكانيكي ايرفويل و ريشه پره‌ها و سطوح شكست آن‌ها بررسي شد. همچنين به كمك نرم‌افزار المان محدود ANSYS شرايط تنشي حاكم بر پره‌ها در شرايط كاري پايا مورد تحليل قرار گرفت. نتايج آزمايشات انجام شده نشان داد كه ريز ساختار ريشه و ايرفويل پره ها، سختي و خواص کششي، تماما" مطابق با مشخصات ارائه شده در استانداردQ  4928AMS مي‌باشد. نتايج اين آزمايشات، هيچ گونه عيوب مکانيکي و متالورژيکي در مواد پره ها را نشان نمي‌دهد.آزمايشات شکست نگاري، جوانه زني چندگانه ترک ها را نشان مي دهد. در ميکرو شکست نگاري ريشه پره ها، ذرات ريز اکسيد تيتانيوم در سطوح شکست و در دهانه ترک ها مشاهده شد. تحليل المان محدود نيز نشان داد كه حداكثر تمركز تنش، در لبه ناحيه تماس ريشه پره با ديسك مي‌باشد كه توافق خوبي با محل جوانه‌زني ترك‌ها دارد. از بين عوامل مختلف تمركز تنش، تماس نامناسب پره و ديسک در ناحيه ريشه به عنوان عامل اصلي ايجاد سايش در ريشه پره و شكست زودهنگام آن تعيين گرديد.

مقدمه:
در سال‌هاي اخير چند مورد شكست در کمپرسور نيروگاه گازي هسا در اصفهان رخ داده است. سه مورد از موارد فوق مربوط به مرحله نهم ناحيه پرفشار کمپرسور بوده است. هر دو تخريب از ناحيه ريشه پره ها و به طور كاملا" مشابه اتفاق افتاده است. با توجه به ضررهاي مالي زيادي که انهدام اين پره ها براي نيروگاه و شبکه برق کشور دارد آناليز تخريب اين پره ها بسيار مهم به نظر مي‌رسد. انهدام‌هاي متعددي به خاطر جوانه زني و رشد ترک هاي خستگي در پره هاي کمپرسور مشاهده شده است [1]. روش‌هايي چون اعمال تنش پسماند و پوشش دهي براي افزايش استحکام خستگي اين قطعات  استفاده مي‌شود [3-2].
خستگي سايشي آسيبي است که از حرکت هاي نسبي موضعي با دامنه کمتر از 50 ميکرون بين قطعات تحت بار نوساني اتفاق مي افتد و باعث جوانه زني ترک هاي زودرس و انهدام مي شود. بسياري از قطعات مورد استفاده در توربين‌هاي گازي و يا کمپرسور، بسيار حساس به آسيب و تشکيل ترک در نواحي اجزاء تماسي خود هستند که اين به خاطر نيروي گريز از مرکز و لرزش هاي نوساني تحريک مي شوند. اين پديده خستگي سايشي شناخته مي شود [8-4]. تخريب خستگي سايشي در ابتدا از سطح نمونه و نزديک سطح نمونه با آسيب هايي که ناشي از سايش است آغاز مي‌گردد. اين آسيب ها باعث تغيير شکل پلاستيک شديد، توزيع فيلم‌ها يا اکسيدها در سطح و انتقال مواد مي‌گردد. توزيع فيلم‌هاي سطحي يا اکسيد هاي ناشي شده از سايش به شدت مي توانند انهدام خستگي را تسريع کنند زيرا با افزايش تماس مستقيم فلز با فلز و ايجاد ميکروجوش ها، نيروهاي برشي موضعي بالاتر مي رود و از طرف ديگر، ذرات اکسيدي مي توانند به عنوان جسم سوم ساينده در ناحيه تماس عمل کرده و باعث ترغيب سايش بين دو سطح و جوانه زني ترک‌ها شوند [8-7]. کاهش لرزش‌ها و همچنين کاهش ضريب اصطکاک بين دو سطح تماس مي‌توانند در کاهش جوانه زني و رشد موقت آنها دخيل باشند [9].
هدف از كار حاضر، تعيين مکانيزم تخريب پره‌هاي كمپرسور نيروگاه گازي هسا مي‌باشد. بدين منظور از آزمايش‌هاي مختلف متالورژيکي و مکانيکي و نيز تحليل المان محدود شرايط کاري پره ها استفاده شده است.

متن کامل مقاله تحليل تجربی و شبيه سازی شکست پره‌های تيتانيومی کمپرسور نيروگاه گازی هسا را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: تحليل تجربی و شبيه سازی شکست پره‌های تيتانيومی کمپ, کمپرسور, توربین گاز, نیروگاه, دانلود مقالات مهندسی مکانیک
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 23:41  توسط spow  | 

بررسی تاثیر سرعت برشی بر پارامترهای ماشینکاری در فولاد معمولی st37

چكيده
در این آزمایش می خواهیم تاثیر سرعت برشی روی زبری سطح و نوع براده را انجام دهیم اهمیت آن این است که سرعت برشی تاثیر زیادی در عوامل ماشینکاری دارد و نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که با افزایش سرعت دورانی زبری سطح و انقباض براده ها کم می شود .   

مقدمه
سرعت برشی یعنی سرعت جداشدن براده از لبه ابزار ودیگر اینکه مسافتی که برحسب متر در لبه قطعه کار طی می کند سرعت برشی مقیاسی برای حرکت برش و یا حرکت اصلی بوده  سرعت خطی قطعه کار در نقطه ای که باابزار تماس دارد که از رابطه V=πDn تبعیت می کند. در این آزمایش می خواهیم تاثیر سرعت بررشی را بر انواع مختلف بررسی کنیم از جمله زبری سطح و نوع براده . که در اینجا یک نوع پارمتر ثابت و دو نوع پارامتر متغیر داریم که پارامتر های ثابت عبارت است از سرعت دورانی که با مقادیر مختلف امتحان می کنیم و پارامتر های ثابت عبارتند از حرکت پیشروی و عمق بار. یکی از عوامل اصلی ایجاد ناهمواری طبیعی لبه انباشته است که این لبه ممکن است به طور مداوم انباشته و شکسته شود و ذره های شکسته به وسیله سطح زیرین براده به سطح تراشیده شده حمل شوند و در نتیجه سطح ناهموارتر می شود . در فولادها مشاهده می شود که ناهمواری واقعی سطح قطعه روتراشی شده در سرعت های تراش کم نسبتا زیاد و با افزایش سرعت تراش کاهش می یابد و در سرعت های تراش زیاد به ناهمواری ایدئال نزدیک می شود. 

برای دانلود متن کامل مقاله بررسی تاثیر سرعت برشی بر پارامترهای ماشینکاری در فولاد معمولی st37 به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: بررسی تاثیر سرعت برشی بر پارامترهای ماشینکاری, دانلود مقالات مهندسی مکانیک, ماشینکاری, براده ابزار تراش ماشینکاری سرعت برشی صافی سطح, فولاد معمولی st37
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 23:31  توسط spow  | 

مديريت و مديران فناوری اطلاعات

چكيده:
مديريت فناوري اطلاعات،مديريتي نوين ومبتني براستفاده ازفن آوريهاي روزاست که از دو جهت اهميت دارد:
الف) توسعه سخت افزاري فناوري اطلاعات
ب) بكارگيري نرم افزارهاي روزاطلاعات،
برخي از كشورها مثل هند بر توسعه فناوري اطلاعات و برخي ديگر مثل مالزي بر كاربرد و استفاده ‌صحيح از آن تأكيد دارند.  استفاده از فناوري اطلاعات درهر رشته،به دليل نياز و وابستگي كه به اطلاعات به روز درهمان رشته دارد، بصورت قابل توجهي بهره وري ازصنايع اصلي رابهبود بخشيده، ونيز روش‌هاي جديدي رابراي استفاده بهتر وبيشتر ازفن اوريهاي مربوطه ايجاد مي‌كند. وتحقق اين امرنيازمند نگرشي نوين وکارآمد در موضوع مديريت است .
- مديريت فناوري اطلاعات،اختصاص به هيچ رشته خاصي نداشته بلكه بعنوان يك شاخه بين رشته اي ميتواندبااتكابه فن آوريهاي پيچيده روز و برمبناي هدف استراتژيک دانش محوري نسبت به تحقق وعملياتي نمودن هرموضوع ارائه طرح نموده ودرجهت به روز نمودن آگاهي ازاطلاعات مربوطه وچگونگي بهره برداري ازآن موضوع، نظارت هوشمندانه اي داشته باشد،بعنوان مثال،با نگاهي به کشورهايي مثل هند،بخوبي در مي‌يابيم كه اين كشور به همراه توسعه صادرات نرم‌افزار، ‌بازار داخل را نيز توسعه داده وضمن اينكه سهم عمده‌اي از فروش نرم‌افزارهايش به داخل كشورش اختصاص داده است بازار خوبي را نيزدرخارج براي خودايجادنموده است.
 با بررسي تحولات و ماهيت مديريت فناوري اطلاعات به اين نتيجه مي‌رسيم كه اگر بتوان در كشورمان از فناوري اطلاعات به خوبي استفاده كرده تا رفتارمنظم و قاعده‌مند به كارها وامورجاري داده و بالتبع از مزيت‌هاي آن به درستي بهره بگيريم ، در واقع بازار داخل را ساخته ايم و علاوه بر آن قوانين و مقرارتي براي استفاده صحيح از صنعت فناوري اطلاعات خواهيم داشت كه اين موضوع،‌ خود به ‌خود مارا بسمت تقويت وتوسعه صنعت مزبور پيش خواهدبرد، ‌كه البته باتاكيدبرهمه اين موارد، مورد اول يعني استفادة صحيح،‌ همچنان از اهميتي بالايي برخوردار بوده،و احتمال عدم دستيابي به مورد دوم يعني صنعت قوي مانع از پيشرفت كار نخواهد شد.   
  علاوه بر مزيت‌هاي اقتصادي، مزايايي اجتماعي به ويژه توسعه امنيت اجتماعي و ارتقاء فرهنگ عمومي ،ازنتايج بديهي مديريت فناوري اطلاعات است. ناگفته پيداست كه عمده عوامل به وجودآورنده اين مزيت‌ها در ماهيت فناوري اطلاعات نهفته است كه سرعت، ‌سهولت،‌ شفافيت، تنوع و انتخاب را به دنبال دارد. مدتهاست به بهانة ‌كسب سهمي از بازار جهاني، ‌افراد و شركت‌ها تشويق ميشوند تا استفاده از فناوري اطلاعات درصنايع مختلف را توسعه دهند؛ اما در عمل به نتايج قابل توجهي نايل نشده‌اند،چراكه چگونگي استفاده ازفناوري اطلاعات نيازمندمديريتي هوشمندوبه روزميباشد.
مديران فناوري اطلاعات،ياهمان مديران ارشدIT دريك سازمان براي تحقق اهداف استراتژيك خودلازم است اشخاصي باشندكه ازتوانمندي مناسب براي رهبري سازمان،بيش ازمديريت آن برخوردارباشند.لذا چنين اشخاصي براي اينكه بتوانندازعهده مسئوليتهاي خطيرمورداشاره دراين مقال بخوبي بر بيايندلازمست به ويژگيهاي دهگانه ايكه ذيلاخواهدآمد متصف باشند.

مقدمه
سير تحول و پيشرفت علوم و فنون در عصر حاضر شتابى روزافزون يافته است. امروزه فناورى هاى نوين بيشتر از گذشته زندگى انسان ها را تغيير داده و آنها را وابسته به خود مى سازند. اوج پيشرفت اين فناورى ها در زمينه انفورماتيك و فناورى هاى ارتباطى و اطلاعاتى قابل مشاهده است. تكنولوژى هاى اطلاعاتى هرروزه با ابداعى نوين اطلاعات بيشتر و بيشترى را در اختيار مخاطبان قرار مى دهد. لذا بى جهت نيست كه از دوران حاضر با نام «عصراطلاعات» ياد مى كنند. توانمندى فناورى هاى اطلاعاتى در جمع آورى و تجزيه و تحليل داده ها و اطلاعات، به قدرى گسترش يافته كه حتى صحبت از «انفجار اطلاعات» يا «سرريزى اطلاعات» مى كنند. اينها مباحث جديدى هستند كه اين روزها در عرصه فناورى هاى ارتباطى و اطلاعاتى مطرح هستند.درميهن اسلامي ايران عزيزماچنانچه بتوان باهمت مردان عرصه علم وعمل نسبت به فناوريهاي اطلاعاتي مفيدجامعه به يك خيزش سريع وعظيم دستيابي وگزينش فناوري اطلاعات دست يافت آنگاه ميتوان اميدوار بودکه اهالي دهکده هاي علم وصنعت داخل وخارج كشورباايجادلينك مناسبي باهمديگر قادرخواهند شدبا ايجادسيستم مديريت جامع فناوري اطلاعات راه را بر افزون طلبانيکه ميخواهندخودراکدخداي دهکده نوين جهاني دانسته واستثمارواستعمارنوين خودرابه ملتهاي آزاده بويژه مردم خداجووسرافراز ايران اسلامي تحميل نمايندمسدود نمود.
مديريت فناوري اطلاعات چيست؟
برنامه‌هاي مطالعاتي مديريتي فناوري اطلاعات ،رشته‌هاي علمي متنوعي را دربر مي‌گيرد که براي نمونه مي‌توان به موارد امور اقتصادي، بازاريابي، مهندسي، مديريت نوآوري و علوم اجتماعي اشاره کرد.
يک مدير اجرايي که خواستار افزايش موفقيتهاي سازمان خود است، با انبوهي از مفاهيم و زمينه‌هاي علمي گوناگون و پراکنده‌اي مواجه مي‌شود که براي نيل به موفقيت ملزم به کسب شناخت و تسلط کافي نسبت به همه آنهاست.

اين مقاله با بياني ساده و با استفاده از مثالهاي صنعتي،ضمن ارائه دو مدل ساده  براي درک روابط متقابل و تاثيرات دو جانبه بين مفاهيم مربوط به مديريت فناوري از يک سو و مديريت سازمانهاي داراي فناوري اطلاعات وفرآوري خدمات پيشرفته (High-Tech) از سوي ديگر ارائه مي‌کند.
«کشتي متحد» تمثيلي است که از آن براي شرح دادن طبيعت پوياي روند تعيين استراتژي و ضرورت وفق دادن پيگيري فرصتهاي کوتاه مدت با اهداف دراز مدت در فضاي پرتلاطم فعاليتهاي تکنولوژي استفاده مي‌شود.
مدل «الماس يکپارچه» نيز نماينده روابط دروني مستحکم ميان مفاهيم کليدي مديريت فناوري‌ست. اين مفاهيم از اين قرار هستند: رهبري، يادگيري، مديريت منابع و ارتقاي موفقيت‌آميز کالاها يا خدمات جديد.

هرقدريك سازمان بخواهدازتوان وظرفيت بيشتري جهت ارائه محصول وياخدمات برخوردارباشدلازم است توجه بيشتري به امرآموزش وشايسته سالاري مبتني برآن نشاندهد در يک سازمان نامحدود، يادگيرنده و شايسته‌سالار، سه عامل رهبري (اعم از فرهنگ، ارزشها و ساختارهاي سازماني)، يادگيري(آموزش) و مديريت (اصلاح الگوي مصرف)منابع به طور دائم به تقويت متقابل يکديگر مي‌پردازند. اين سه عامل در رأس مثلثي قرار دارند که از آن با نام مثلث (ثروت)توليد دارايي‌هاي غيرملموس و ايجاد گزينه‌هاي استراتژيک بهينه يادميشود.

پس براي درک مناسب مفهوم مديريت فناوري بايد به سه بعد مهم مثلث ثروت يعني : رهبري، يادگيري و منابع، توجه ويژه اي معمول داشت.
در عصر شبکه‌ها، مديران به اين بينش رسيده‌اند که در چنين موسساتي را بايد بيشتر رهبري کرد تا مديريت. لذا،مديران براي سازگار کردن سازمان با محيطهاي متغير و ناپايدار، بايد بر روي مديريت منابع نامحسوس مانند رصدنمودن تمامي ظرفيتهاي توسعه توليدوياتوزيع سريع وصريح خدمات،ونيزتوجه خاص به نيروي انساني بعنوان سرمايه هاي بالقوه فردي و اجتماعي سازمان ، تمرکز کنند.

پايان جنگ جهاني دوم با ايجاد نظم نوين و سردمداري آمريکا در جهان همزمان شد. آنها محصولات خود را به طور انبوه به بازارهاي جهاني سرازير ساختند و به کارايي و مديريت علمي به عنوان وسيله اصلي موفقيت خود نگريستند. احساس ثبات و جاافتادگي مفاهيمي همچون کارخانه و صنعت و تقسيم وظايف به عنوان اصول ابدي و اعتقاد به پايداري شرايط موجود در ذهن آنها شکل گرفت. شرکتهاي زيادي با معرفي يک محصول سالها با فروش آن سود سرشاري نصيب خود کردند. اما به تدريج در دهه هاي اخير، صنايع آمريکا مزيت خود را از دست دادند و با رقابت فزاينده از بيرون مرزها مواجه شدند. فاصله ايجاد شده بين محصولات علمي تا فراورده‌هاي تجاري شده و بازده مالي چنين محصولاتي به عنوان يکي از دلايل اين عقب‌ماندگي مطرح شد. به بيان ديگر، مشخص شد که سياست علم و فناوري به شدت بر توان رقابتي يک کشور موثر است. همچنان که در کشورهايي چون ژاپن اين مسئله ثابت شد. کوتاه شدن عمر فناوريها، اهميت چرخه حيات فناوري و مسائل ديگر موجب گشت که سازمانهاي آمريکايي متوجه غفلت از مديريت صحيح فناوري شوند. ظهور فناوريهاي اطلاعاتي و انفجار صنايع نوين موجب رونق بيشتر مديريت فناوري شد. امروزه سازمانها به دنبال راه چاره‌اي هستند که سرعت تغييرات سازماني خود را به سرعت تحولات فناوري نزديک کنند. همچنين با توجه به تنوع و گستردگي بازارها، کم رنگ شدن مرزها و تقاضا محوري و نوآوري علمي روند تحولات بازار را دنبال مي کنند.
در چنين شرايطي و با ظهور مسائلي همچون تجارت جهاني، افزايش رقابت، رشد سريع شبکه‌هاي اطلاعاتي و اينترنت در ميان طبقات مختلف جامعه، روشهاي نوين مديريتي مبتني بر فناوريهاي نو، بنگاههاي مجازي و تعريف نوين از برون‌سپاري و همکاري با شرکتهاي ديگر، جريان اطلاعات به عنوان شاهرگ فعاليت در تمامي زمينه‌ها مطرح شده است تا حدي که آن را يکي از عمده ترين دارايي‌هاي نامشهود سازمانها مي‌دانند.
همزمان با اين تحولات، حجم بالاي اطلاعات موجود در شبکه اينترنت و منابع ديگر باعث سردرگمي افراد و سازمانها شده است و مديران ارشد که عمدتاً به تحليل و تفسير اطلاعات خارج از سازمان براي هدايت آن در شرايط رقابتي نيازمندند، به ابزارهايي نظير داده کاري روي آورده اند. در شرايط کنون صرف انجام چنين فعاليتي کافي نيست و سازمانها با تشکيل پيوندهاي راهبردي با سازمانهاي ديگر اقدام به اشتراک گذاردن بانکهاي اطلاعاتي خود کرده تا به هم‌افزايي ناشي از آن دست يابند.

Yet2 براي پاسخگويي به نيازهاي فناوري مشتريان خود دو راه زير را پيشنهاد مي‌کند:
1. جست و جو ميان فناوريها (که ارزش کل آنها بيش از 10 ميليارد دلار است)، در اين زمينه خلاصه‌اي از فناوريهاي آماده براي توليد تحت ليسانس قابل مشاهده است که مي‌توان با استفاده از کليد واژه‌ها آنها را جستجو کرد. همچنين توضيحات کامل مربوط به فناوريها نيز موجود است.
با استفاده از امکان SaveSearch مي‌توان موضوعات مدنظر را جست و در صورت تمايل آنها را ذخيره کرد. با استفاده از اين قابليت هنگامي که فناوريهاي مربوطه حتي در آينده نيز معرفي شوند، به کاربر (در صورتي که علاقه‌مندي خود را در اين زمينه اعلام کند) اطلاع داده خواهد شد.
2. با ايجاد يک TechNeed راه حلهاي مناسب خود به سراغ شما خواهند آمد.
با استفاده از اين گزينه، دسترسي به جامعه‌اي جهاني که ميزبان بيش از 500 ميليارد دلار دانش فني در زمينه R&D است، ممکن مي‌گردد. به عبارت ديگر با ايجاد يک TechNeed امکان اعلام نياز در مورد فناوري مورد نظر به افرادي که در زمينه خاص شما در حال تحقيق و پژوهش هستند، امکان پذير مي‌گردد.

مدير فناوري اطلاعات كيست؟

 CIO يا مدير انفورماتيك‌ يا مدير اطلاعات‌ (Chief Information Officer) مدير اجرايى ‌ارشدى‌ است كه‌ مسئوليت‌ تمامى مقوله‌هاى‌ مرتبط با فناورى و سيستم‌هاى ‌اطلاعات‌ يك سازمان را بر‌ عهده‌ دارد. در حقيقت،‌ اين‌ افراد بهره‌گيرى‌ از فناورى اطلاعات (IT) را به منظور پشتيبانى‌ از اهداف‌ سازمان‌ مديريت‌ و رهبرى ‌مى‌كنند. CIOها با دانش و آگاهى و تسلط بر هر دو‌ مقوله‌ى فناورى و فرآيندهاى كسب و كار و همچنين‌ جنبه‌هاى‌ عملياتى‌ ديگر، به طور معمول، شايسته‌ترين و توانمندترين مديران براى هماهنگ كردن‌ راهبردهاى‌ فناورى با راهبردهاى‌ كسب و كار سازمان‌ هستند. CIOها بر تهيه‌ , وتامين واجراي فناورى مورد نياز سازمان ،وفرآوري خدمات‌ ارايه‌ شده‌ توسط‌ سيستم‌هاى‌ اطلاعاتى،‌ نظارت‌ مى‌كنند. اگر چه، گفتنى است‌ كه‌ در سازمان‌هاى‌ پيشرو و بسيار بزرگ ، CIOها به‌ منظور تمركز هر چه‌ بيشتر بر روى‌ مقوله‌هاى ‌راهبردى‌ و استراتژيك‌، بسيارى‌ از جنبه‌ها و مقوله‌هاى تاكتيكى‌ و عملياتى‌ را به ‌نمايندگان‌ اجرايى‌ قابل‌ اعتماد خود تفويض‌ مى‌كنند.

مسووليت‌هاي اصلي مديران فناوري اطلاعات( CIO) ‌كدامند؟
با توجه به شرحي كه پيرامون مهارت‌هاي عمومي و تخصصي يك مدير فناوري اطلاعات در سازمان آورديم، اينك به راحتي مي‌توان حدس زد كه مسووليت‌هاي اساسي يك CIO چه‌چيزها‌يي هستند؟ اين مسووليت‌ها از يك سو به مهارت‌هاي عمومي مديريتي وي و از سوي ديگر به مهارت‌هاي تخصصي او مرتبط هستند. اين مسووليت‌ها را از ديدگاه ديگري نيز مي‌توان تقسيم‌بندي كرد. اگر خوب دقت كنيم متوجه مي‌شويم كه برخي از وظايف يك مدير ارشد اطلاعات در حقيقت مديريت مقولات نرم‌افزاري مانند خود اطلاعات و نيروي انساني مرتبط با آن و نيز جنبه‌هاي راهبردي مديريت است و برخي ديگر از وظايف او با مقولاتي سخت‌افزاري مانند دستگاه‌ها و سيستم‌هاي كامپيوتري گره خورده است. ايده اصلي و كلي مديريت اطلاعات در سازمان اين است كه يك نفر به نام CIO بايد علاوه بر فراهم ساختن بستر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري جريان اطلاعات در سازمان، زمينه گردش صحيح و بهره‌برداري مناسب از اين اطلاعات و اندوخته‌هاي معنوي را در سازمان فراهم سازد.
نقش انساني و تدبير يك CIO در مجموعه وظايف و اختيارات او از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. بنابراين، مقولاتي نظير بودجه بندي، مديريت پروژه و مديريت استراتژيك فناوري اطلاعات در سازمان نيز جزو مسووليت‌هاي اصلي اوست.

1- مديريت خدمات و ابزارهاي دپارتمانIT  
به طور طبيعي اولين انتظاري كه سازمان از يك مدير ارشد اطلاعات دارد، مديريت روزمره خدمات و ابزارهاي واحد IT سازمان است. اين واحد، بستر لازم براي فعاليت‌هاي اطلاعاتي روزمره ساير واحدهاي سازمان مانند دبيرخانه، واحد ارتباط با ارباب رجوع، حسابداري و بخش‌هاي ديگر را فراهم ‌مي‌كند. مدير فناوري اطلاعات در سازمان بايد بر حُسن اجراي وظايف اين بخش از سازمان نظارت دائمي داشته باشد. همچنين بسيار محتمل است كه واحد IT، خدمات ويژه‌اي نيز به كارمندان سازمان ارائه دهد (مثل اتصال اينترنت يا سرويس ذخيره‌سازي فايل در شبكه). در اين‌صورت، مدير اطلاعات بايد بر نحوه ارائه اين خدمات نيز نظارت داشته باشد.

2- مديريت كارشناسان IT  
بديهي است كه تا دو يا چند نفر به عنوان كارشناس كامپيوتر و فناوري اطلاعات در يك سازمان مشغول به كار نباشند، صحبت از مديريت فناوري اطلاعات در آن سازمان معنايي نخواهد داشت. چنانكه پيشتر هم گفتيم، چگونگي تعامل با اين كارمندان و به اصطلاح سروكله زدن با كارشناسان IT سازمان، يكي از دغدغه‌ها و مسووليت‌هاي اصلي يك CIO است.

3- مديريت ارتباطات
يكي از بخش‌هاي مديريت اطلاعات در سازمان، تسهيل روند آن‌دسته از ارتباطات درون و برون سازماني است كه به واسطه ابزارهاي ارتباطي الكترونيكي و كامپيوتري ميان كارمندان شركت از يك سو و نيز ميان كارمندان و مخاطبان فعاليت‌هاي سازمان از سوي ديگر صورت مي‌گيرد.  نحوه دخالت مدير ارشد اطلاعات در اين زمينه بيشتر فني و تكنيكي است. نگاه CIO به روند ارتباطات سازمان، نگاه ساختاري است. وظيفه مدير فناوري اطلاعات در اين زمينه آن‌ است كه با شناسايي نقاط ضعف و قوت شريان‌هاي اطلاعاتي درون سازمان و نحوه اتصال آنها به بيرون از سازمان، به طور مداوم در فكر اصلاح و بهبود آن باشد به گونه اي كه كارمندان سازمان براي ارتباط گيري ميان خود و مراجعان و مشتريان سازمان با كمترين مانعي روبرو شوند.

4- فراهم ساختن امنيت اطلاعات و ارتباطات
وقتي صحبت از زيرساخت ارتباطي و اطلاعاتي سازمان به ميان مي‌آيد، بي‌درنگ مهمترين موضوعي كه به ذهن خطور مي‌كند مساله چگونگي امنيت اطلاعات و ارتباطات سازمان است. يك ساختار ارتباطي هرچقدر هم كه پيشرفته باشد، اگر امن نباشد، فلسفه اصلي به‌كارگيري فناوري اطلاعات در سازمان را زير سوال مي‌برد و همه كاركردهاي مثبت آن را به خطر مي‌اندازد. مدير فناوري اطلاعات در سازمان بايد متوجه باشد كه اگر به موازات تسهيل روند گردش اطلاعات در سازمان فكري به حال افزايش امنيت بستر اطلاعاتي نكند، افزايش ميزان تبادل اطلاعات عملا به معني به خطرانداختنِ هرچه بيشتر دانش، تجربه، سرمايه معنوي و از همه مهمتر اسرار محرمانه سازمان است كه گاه ارزش اقتصادي يا راهبردي فراوان دارد.

5- مديريت دانش
از آنجا كه امروزه اطلاعات، يكي از اَشكال اصلي و مهم سرمايه در سازمان‌هاي مترقي محسوب مي‌شود، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آن‌دسته از سازمان‌ها كه خود را نيازمند بهره‌گيري از توان يك مدير ارشد اطلاعات در مجموعه كادر مديريت سازمان مي‌بينند، لابد به سطحي از پيشرفت در استفاده از فناوري اطلاعات رسيده‌اند كه دانش و اطلاعات ذخيره‌شده در سازمان، به كالايي گرانبها در ميان انواع سرمايه ها و داشته‌هاي سازمان تبديل شده است. مديريت دانش يا Knowledge Management در واقع يك مديريت استراتژيك است. همان‌طور كه كنترل سرمايه‌هاي مالي سازمان يكي از حساسترين و راهبردي‌ترين پايه‌هاي مديريت آن است، براي سازماني كه از روش‌هاي دانش‌بر در كسب‌وكار خود استفاده مي‌كند نيز كنترل سرمايه‌هاي اطلاعاتي سازمان بسيار مهم و كليدي است. بدون شك اين مورد يك از مهمترين مسووليت‌هاي يك CIO است.

6- مديريت محتوا
يكي ديگر از وظايف مهم CIO كه ارتباط تنگاتنگي با امور اطلاعاتي روزمره سازمان دارد، نحوه مديريت محتوا يا Content Management است. در اينجا منظور از محتوا چيزي جز همان داده‌ها و اطلاعات با ارزشي كه بر بستر ارتباطي سازمان جاري است نمي‌باشد. بهترين تعبيري كه از مفهوم مديريت محتوا در يك سازمان مي‌توان ارائه كرد همان است كه اصطلاحا Digital Workflow يا چرخه ديجيتالي امور اطلاعاتي سازمان ناميده مي‌شود. اين چرخه ممكن است فقط محدود به آن‌دسته از اطلاعات كه در كالبد سيستم‌هاي كامپيوتري توليد و پردازش مي‌شوند باشد، يا به تدريج تمام چرخه‌هاي غير ديجيتالي بروكراسي سازمان را نيز دربرگيرد و آنها را هم شامل شود.

7- بودجه ‌بندي
مديريت اطلاعات و فناوري اطلاعات در يك سازمان كار بسيار حساس و ظريفي است.CIO بايد همواره به خاطر داشته باشد كه فناوري اطلاعات آمده است كه تا چرخه امور در كسب‌وكار سازمان را تسهيل كند. اگر قرار باشد به‌كارگيري فناوري اطلاعات هزينه‌هاي سازمان را افزايش دهد و بهره‌وري اندكي ايجاد كند، با توجه به پيچيدگي‌هاي فنيIT و نياز مبرم آن به نيروي متخصص ماهر، در مجموع كسب‌وكار سازمان به جاي حركت به سمت چابكي و كارآمدي، به سمت كاهش بازده و پيچيدگي بيشتر حركت خواهد كرد. در چنين شرايطي ممكن است مديريت سازمان از پياده‌سازي فناوري اطلاعات در مقياس عمده صرف‌نظر كند. هنرCIO اين‌است كه يك برنامه زماني قابل دفاع از نحوه هزينه شدن بودجه اختصاص يافته به توسعه كاربري فناوري اطلاعات در سازمان ارائه نمايد.  به گونه‌اي كه ديگر مديران سازمان به تدريج آثار مثبت به‌كارگيري فناوري اطلاعات را احساس كنند.

8- مديريت پروژه
گاهي اوقات انجام ماموريت‌هاي محوله به واحد IT سازمان مستلزم به انجام‌رساندن پروژه‌هاي ويژه كوچك و بزرگي است كه فراتر از امور روزمره و عادي اين واحد هستند. در چنين مواقعي كنترل روند آغاز و پايان پروژه بسيار حياتي است. پروژه‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات، حتي پروژه‌هاي كوچك، نوعاً داراي سطحي از پيچيدگي و ظرافت هستند كه اگر پيش‌بيني نشوند، انجام اين پروژه‌ها نهايتا حاصلي جز صرف هزينه‌هاي زياد و بازده اندك نخواهند داشت. زمان‌بندي انجام پروژه‌هاي مشابه نيز از يك سازمان به سازمان ديگر تفاوت دارد. زيرا سيستم كسب‌وكار، زيرساخت اطلاعاتي و ميزان تخصص و دانش نيروي انساني در سازمان‌ها متفاوتند. مديران باتجربه‌تر مي‌توانند با توجه به وضعيت كنوني سازمان و نوع ماموريت و كسب‌وكار سازمان، پيش‌بيني كنند كه يك پروژه مشخص چقدر زمان‌ مي‌برد و به چه پيش‌نيازهايي وابسته است. در واقع هنگامي كه پاي اجراي يكي از اين پروژه‌ها به ميان مي‌آيد، هيچ‌كس بهتر از  CIO ‌قادر به تصميم‌گيري صحيح در اين زمينه نيست و از همين رو مديريت و كنترل پروژه هايIT بر عهده اوست.

9- ارتباط با ساير مديران  
واحدIT سازمان يك واحد مجزا نيست. فعاليت روزانه آن با اوضاع و احوال و نيازها و مشكلات ساير بخش‌هاي سازمان گره خورده است. در چنين شرايطي كاملا بديهي به نظر مي‌رسد كه تعامل با مديران ساير بخش‌هاي سازمان را جزو وظايف روزمره CIO بدانيم. حتي گاهي اوقات اين تعامل نقش استراتژيك و حساسي پيدا مي‌كند. مثلا در برخي سازمان‌هاي بسيار بزرگ (مانند شركت‌هاي خودرو سازي) مديران ديگري نيز وجود دارند كه بر حسن به‌كارگيري و مديريت ديگر فناوري‌هاي مورد نياز سازمان نظارت كنند. گاهي اوقات از اصطلاح CTO يا مدير ارشد فناوري براي اين منظور استفاده مي‌شود. در اين گونه موارد، استفاده از فناوري پيشرفته فقط محدود به فناوري اطلاعات نيست بلكه فناوري‌هاي ديگري را نيز دربرمي‌گيرد. حتي در بعضي سازمان‌هاي ممكن است CIO تحت مديريت CTO كه به نوبه خود بر عملكرد تمام جنبه‌هاي فناورانه در سازمان نظارت مي‌كند، عمل نمايد. به هرحال ساختار مديريتي سازمان هرچه كه باشد، مدير ارشد اطلاعات معمولا يكي از آن‌دسته مديراني است كه بنا به ماهيت كار و مسووليتش نياز فراواني به تعامل با ديگر مسوولين سازمان دارد. اين تعامل آنقدر مهم است كه فراتر از يك نياز بلكه جزو مسووليت‌هاي اصلي او به شمار مي‌رود.

10- مديريت استراتژيك
نهايتاً بايد بر اين نكته مهم تاكيد كرد كه مديريت فناوري اطلاعات يا به تعبير ديگر، مديريت اطلاعات سازمان يك مديريت استراتژيك است. معناي اين حرف آن است كه ممكن است موقعيت‌هاي حساس و سرنوشت‌سازي براي راهبري فناوري اطلاعات در سازمان پديد آيد كه نيازمند تصميم‌‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي به موقع و موثر باشد. اين ويژگي ناشي از ماهيت پويا و سيال فناوري اطلاعات و صنعت كامپيوتر است. اين صنعت خيلي سريع تغيير مي‌كند و مديريت مسائل مرتبط با آن، حتي در گستره كوچكي مثل يك سازمان (در مقايسه با گستره كلان جامعه) كندي و رخوت را برنمي‌تابد. تصميمات بايد سريع و موثر اتخاذ شوند. تصميم‌هاي ديرهنگام و يا اشتباه ممكن است عواقب جبران‌ناپذيري درپي‌داشته باشد. متاسفانه هيچ‌كس نمي‌تواند در چنين مواقعي به مدير ارشد اطلاعات بگويد كه كدام تصميم درست خواهد بود. اين وظيفه اوست كه با شناختي كه از واقعيت‌هاي صنعت فناوري اطلاعات و مختصات كسب‌وكار سازمان مطبوعش دارد، تصميم درست و به هنگام را اتخاذ كند و برانجام آن پافشاري نمايد.


 ويژگي مديران فناوري اطلاعات

اكنون پس ازآشنايي بامسئوليتهاي مديران فناوري اطلاعات،لازمست قبل ازانتخاب مديران ارشد فناوري ، با ويژگيهايي كه يك مديردراين زمينه بايست از آن برخوردارباشد بخوبي آشنا شويم:

•    ويژگي اول: توانايي استخدام، پرورش و نگهداري بهترين متخصصان IT.

•    ويژگي دوم: دانش و تجربه تخصصي ازحداقل يک صنعت خاص.

براي يک cio، افزون بر بينش کلي مديريتي، داشتن تخصص در يک زمينه خاص کاري ، بسيار ضروري است. اين گونه تخصص هاي عمومي و خصوصي باعث مي شود که CIO بتواند در زمينه هاي جديد کاري با توجه به ايده هاي قبلي خود، به ايده هاي جديد دست يابد و بتواند وظايف جديد خود را به بهترين شکل ممکن انجام دهد.

•    ويژگي سوم: واقع بيني ومسئوليت پذيري.

از ديدگاه مديريت ارشد سازمان و ديگر همتايانش، بزرگترين نقص مديران فناوري اطلاعات نداشتن درک صحيح از ماهيت اهداف استراتژيك سازمان خود ومسئوليت پذيري مربوطه است،  . CIOهايي که اهل روبرويي باچالشها و تلاش درجهت رفع آن نيستندويا توانايي گسترش دانش خود را در صنعتي که با آن درگير هستند، ندارند و يا نمي توانند خط مشي هاي کسب وکار شرکت، مدل عملياتي، اهداف کسب ارزش، چگونگي ارائه خدمات را به درستي درک کنند، از آنجا که در خلق" ارزش" براي سازمان خود ناتوان هستند. محکوم به شسکت مي شوند.
همچنين،آشنايي پايه اي با هنجارهاواصول مديريت فرهنگي ، مديريت مالي، مديريت زنجيره اي عرضه (Supply Chain Management, SCM) بازاريابي، فروش و کانال هاي توزيع سنتي وآن لاين خدمات، از ملزومات موفقيت مديران ارشد به شمار مي رود.

•    ويژگي چهارم: مهارت هاي مديريتي.

توانايي مديريت کارکنان، پروژه ها، منابع، بودجه ها، فروشندگان وتفاهم باديگر شرکاي کاري يک ضرورت است. توانايي تعيين اولويت ها، در زمان تعيين شده و منطبق با منابع، از ويژگي هاي حياتي يک CIO توانمند است.

•    ويژگي پنجم: مهارت هاي ارتباطي درون سازماني.

دانش تعامل وروحيه تحمل باسايرمديران درون سازمان،ازنكات غيرقابل اجتناب درموفقيت يك مديرارشدفناوري اطلاعات درارائه سيستم مطلوب به سازمان مربوطه است

•    ويژگي ششم: توانايي ها و مهارت هاي عالي روابط عمومي.

توانايي تشريح جزء به جزء و توضيح دقيق يک خط مشي، ارائه يك تفکر يا حتي يک حس، آن هم به شفافترين حالت ممکن، "بايد" از مجموعه ويژگي هاي CIO است.

•    ويژگي هفتم: توانايي تحول و مديريت تغييرات.

در دنياي جديد کسب وکار، از آن هنگام که تغييرپذير کردن مديران به جاي جابجايي آنها بهترين را ايجاد تغييرات شناخته شد، اين راه حل نه تنها درباره CIO ها، که براي تک تک کارکنان، اصلي ثابت شده. توانايي ايجاد تغييرات در فرايند عملياتي و کسب و کار سازمانها از يک سو و ايجاد تغييرات در کارايي و رقابت پذيري سازمان از سوي ديگر، از ديگر صفاتي است که CIO ها نيز بايد از آن برخوردار باشند.

•    ويژگي هشتم: تخصص در اولويت بندي فناوري هايي که براي سازمان مزيت ايجاد مي کنند

.اين قابليت از توانمندي هاي تخصصي براي گزينش يک CIO به شمار مي رود.
جنبه هاي بسيار تخصصي فناوري که يک CIO بايد به طور نسبي بر آنها تسلط داشته باشد عبارت است از: ERP (Enterprise Resource Planing):، زير ساختهاي وب (Web Infrastructure)، تجارت الکترونيک (E.commerce)، CRM(Customer Relationship Mnagement) پايگاه داده ها (Data warehouse) و غيره.

•    ويژگي نهم: تجربه هاي بين المللي و جهاني.

اين ويژگي ، تا حدودبيست سال پيش چندان به حساب نميامد. به موازات رشد تمايل شرکتها در گوشه و کنار جهان به حضور در عرصه هاي بين المللي و فرامرزي و ارتباطات فرا مليتي و همکاري هاي گسترده شرکت ها در سطح جهاني، از CIOهاي رده بالا، انتظار مي رود با فرهنگهاي مختلف آشنايي داشته باشند و با احترام به رسم و سنت هاي فرامرزي، درانجام کسب و کار و ارتباطات کاري بين المللي توانا باشند. در بيشتر مواقع، دانش و تجربه درباره يک بازار خاص، يک زبان خارجي و آشنايي تخصصي با يک کشور، يک محدوده جغرافيايي و فرهنگ، از ويژگي هاي مهم يک CIO به شمار مي رود.

•    ويژگي دهم CIO: رهبري (Leadership)

تمام صفات يک رهبري شايسته بايد در مدير انفورماتيک متجلي باشد. وسعت ديد در زمينه کاري، انعطاف پذيري، شور و انرژي، الهام پذيري، هوش و ذکاوت، اعتماد به نفس، مثبت انديشي، خلاقيت، هدفمندي، حامي بودن، ياري گري، آرمان گرايي، قابليت رشد و ترقي، خطر پذيري، اعتماد پذيري و اطمينان بخشي و مشوق بودن و سايرمحسنات، همه از صفاتي است که يک رهبر بايد داشته باشد.

•    نتيجه:
اكنون پس ازارائه شرح نسبتاكاملي ازمسئوليتهاوويژگيهاي مديران فناوري اطلاعات،وتعريفي كه ازضرورت نگرش نوين درامرمديريت يك سازمان بزرگ خدماتي بيان شد بخوبي درمييابيم كه شهرداريها بايستي براي بهبود بهره وري خدماتشان بويژه براي كلانشهرها،بارويكردايجادساختارهاي الكترونيكي،خودرابراي طراحي يك سيستم ابرسازمان هوشمندآماده سازند ،بنظر راقم اين سطورات گام اول براي نيل به اين هدف،اهتمام به آموزش چگونگي ايجاد زيرساختارهاي فناوري اطلاعات( ITIL )ويژه مديران شهرداريهاو زمينه سازي اجراي آن درسازمان بمنظورتحقق مديريت منابع سازماني ( ERP ) ميباشد

تهيه وتدوين: حسن هاشمي يگانه


برچسب‌ها: مديريت و مديران فناوری اطلاعات, دانلود مقالات فناوری اطلاعات IT, تکنولوژی سازمان مدیریت ارتباط توسعه اقتصاد جهانی ش, دانلود مقاله, فناوری اطلاعات IT
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 23:23  توسط spow  | 

دستوركار درس كاربرد كامپيوتر در شبكه هاي انتقال و توزيع

DIgSILENT Power factory

دستوركار درس كاربرد كامپيوتر در شبكه هاي انتقال و توزيع و اموزش نرم افزار DIgSILENT Power factory توسط اقای رضا مهری و در دانشکده مهندسی برق دانشگاه ازاد همدان تدریس شده است.

DIgSILENT PowerFactory يکي از قوي ترين نرم افزارها در زمينه شبكه هاي توزيع و نيروگاههاي برق Power Factory DIgSILENT که مخفف DIgital SImuLator for Electrical NeTwork مي باشد.

 DIgSILENT يك ابزار شبيه سازي محاوره ائي براي محاسبه و تحليل رفتار سيستمهاي قدرت با اهداف طراحي و بهره برداري مي باشد. طراحي و توسعه اين نرم افزار از سال 1976 توسط مهندسين و برنامه نويسان با تجربه در شرکت DIgSILENT GmbH آلمان آغاز شده است.
آخرين ويرايش اين نرم افزار بر اساس تجربيات موفق نسخه هاي قبل و در محيط C ++ ايجاد گرديده است.
DIgSILENT در عين اينكه ميتواند بعنوان يك ابزار محاسباتي قوي براي سيستم هاي قدرت در مقياس بزرگ استفاده شود همچنين بعنوان يك ابزار جيبي براي حل مسائل برق استفاده ميگردد.
الگوريتم و تكنيك هاي مدلسازي اين نرم افزار مطمئن و قابل انعطاف مي باشد بگونه اي كه قادر است طيف وسيعي از رفتارهاي سيستم قدرت را در حالتهاي ماندگار و يا گذرا شبيه سازي و محاسبه نمايد.

برای دانلود متن کامل دستوركار درس كاربرد كامپيوتر در شبكه هاي انتقال و توزيع و اموزش DIgSILENT Power factory به لینک زیر مراجعه فرمایید:

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: اموزش DIgSILENT Power factory, دانلود دستوركار درس كاربرد كامپيوتر در شبكه هاي ان, نرم افزار DIgSILENT Power factory, دانلود جزوات مهندسی برق, شبیه سازی شبكه های توزيع و نيروگاههای برق
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 18:45  توسط spow  | 

طراحی جامع شبکه فشار متوسط درشرایط حضور احتمالی واحدهای موتور ژنراتوری گازسوز کوچک

چکیده 

در این مقاله یک مدل ریاضی بهبود یافته به منظور حل مسأله در حضور منابع خاصی از واحدهای تولید پراکنده (DSP) طراحی سیستم توزیع به صورت (Gas Engine) با عنوان موتور ژنراتورهای گاز سوز کوچک (DG) گزینه ای جالب توجه در بخش توزیع سیستم های الکتریکی پیشنهاد می شود.
مدل پیشنهادی با هدف کمینه سازی کلیه هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری سیستم، با استفاده از برنامه ریزی غیرخطی آمیخته با اعداد صحیح یک مدل بهینه سازی چند هدفه جامع را با تجربه طراح شبکه تلفیق نموده تا به کمک آن، نوع هادی، ظرفیت و مسیر بهینه فیدرهای قابل توسعه شبکه فشار متوسط را در شرایط حضور احتمالی واحدهای موتور ژنراتوری گازسوز کوچک با حفظ قابلیت اطمینان سیستم و در کنار مجموعه جدیدی از قیود حاکم بر شرایط مسأله تعیین نماید. نتایج کامپیوتری بدست آمده از اجرای این روش بر روی یک نشان می دهد که ،GAMS شبکه توزیع نمونه مدل سازی شده توسط نرم افزار مدل پیشنهادی به منظور طراحی کامپیوتری برنامه ریزی توسعه شبکه های توزیع سیستم های قدرت مبتنی بر بازار برق بسیار مناسب می باشد.

برای دانلود متن کامل مقاله طراحی جامع شبکه فشار متوسط درشرایط حضور احتمالی واحدهای موتور ژنراتوری گازسوز کوچک به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

pass: mechanicspa.mihanblog.com

منبع : mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: تولید پراکنده DG, انرژی, ژنراتور, موتور تولید پراکنده توربین ژنراتور نیروگاه توان, نیروگاه
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 18:32  توسط spow  | 

کتاب هایی که می خوانیم قسمت 23

سال بلوا/عباس معروفی/نشر ققنوس


عباس معروفی زاده ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر ایرانی مقیم آلمان است. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری آغاز کرد و در دهه شصت با چاپ رمان سمفونی مردگان در عرصه ادبیات ایران به شهرت رسید. معروفی به خاطر موضع گیری علیه حکومت ایران بارها بازجویی شد و سرانجام تحت فشار سیاسی از ایران خارج شد و به آلمان رفت.

عباس معروفی به سال ۱۳۳۶ خورشیدی در سنگسر متولد شد. فارغ التحصیل هنرهای زیبای تهران در رشته هنرهای دراماتیک است و حدود یازده سال معلم ادبیات در دبیرستان‌های تهران بوده‌است.

نخستین مجموعه داستان او با نام «روبه روی آفتاب» در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستان‌های او در برخی مطبوعات به چاپ می‌رسید اما با انتشار «سمفونی مردگان» بود که نامش به عنوان نویسنده تثبیت شد.

در سال ۱۳۶۹ مجله ادبی «گردون» را پایه گذاری کرد و بطور جدی به کار مطبوعات ادبی روی آورد. سبک و روال وی در این نشریه با انتظارات دولت ایران مغایر بود و موجب فشارهای پی در پی و سرانجام محاکمه و توقیف آن شد.

معروفی در پی توقیف «گردون» ناگزیر به ترک وطن شد. او به آلمان رفت و مدتی از بورس «خانه هاینریش بل» بهره گرفت. اما پس از آن برای گذران زندگی دست به کارهای مختلف زد؛ مدتی به عنوان مدیر یک هتل کار کرد و پس از آن «خانه هنر و ادبیات هدایت» را که کتابفروشی بزرگی است در خیابان کانت برلین، بنیاد نهاد و به کار کتابفروشی مشغول شد. و کلاس‌های داستان نویسی خود را نیز در همان محل تشکیل داد و در حال حاضر از طریق این کارها روزگار می‌گذراند.

او سردبیر نشریه ادبی گردون بود که توقیف شد.

او همچنین بنیان‌گذار دو جایزه ادبی قلم زیر گردون و تیرگان است.



 سرهنگ «نيلوفري» به همراه همسر و تنها فرزندش «نوش آفرين» به دستور رضاشاه از شيراز به سنگسر جهت سركوب برخي اشرار و ياغي‌‌ها انتقال مي‌يابد و آنجا ماندگار مي‌شود چرا كه حكم انتقال وي به مركز كه مي‌بايست پس از دو سال از تهران مي‌رسيد، هيچگاه نيامد. سرهنگ در اثر بيماري قند درمي‌گذرد و نوشا و مادرش در سنگسر ماندگار مي‌شوند.

نوشا به تدريج بزرگ مي‌شود و عاشق پسر كوزه‌گري به نام «حسينا» مي‌شود اما تقدير او را به عقد دكتر معصوم پزشك 36 ساله شهر در مي‌آورد و دخترك 17 ساله همچنان در حسرت عشق حسينا مي‌ماند. ولي دكتر معصوم از شايعات متوجه قضيه مي‌شود و...

تمام وقايع اين كتاب در سنگسر مي‌گذرد، ياغي‌‌ها امان دولت و مردان خسروي را بريده‌اند، ناامني بر همه شهر موج مي‌زند، عده‌اي بر اين باورند كه شب نامه‌هايي كه در نيمه شب در منازل پخش مي‌شود ممهور به مهر آن كوزه‌گر جوان ـ حسينا ـ است. دراين كتاب فاصله‌‌ها از ميان برداشته شده‌اند و حال و گذشته و حتي آينده درهم آميخته‌اند. حسيناي مسهور شده با زلفي آشفته ايستاده است، اما نه بر پله‌هاي شهرداري كه در ذهن نوش‌آفرين، دكتر معصوم طناب دار حسينا را مي‌بافد و با مو زر به سرزنش مي‌كوبد، در اين بين يك ملكوم آلماني مشغول ساختن پل بين كوه پيغمبران و كافر متعدد است.

نثر ساده و روان، هرج و مرج نوشتاري عدم تطابق زماني و گوشه و كنايه‌هاي نيمچه سياسي از مشخصات بارز اين كتاب مي‌باشد. آميختگي اسطوره با دنياي امروز ما. شگرد عباس معروفي است و اكنون اساطير ديگري پيش روي ما قرار دارند، سياوش، حسين و اسماعيل قربانيان سه فرهنگ. درواقع اين داستان نگاهي موشكافانه به قصه دختر پادشاهي است كه عاشق مرد زرگر مي‌شود ولي او را به پسر وزير شوهر مي‌دهند ولي انتهاي داستان كتاب با افسانه درهم مي‌آميزد و نسخه‌‌اي زيركانه‌تر ارائه مي‌شود.

از متن کتاب :

می‌دانی اولین بوسه‌ی جهان چه‌طور کشف شد؟
دست‌هاش تا آرنج گلی بود گفت که در زمان‌های بسیار قدیم زن و مردی پینه‌دوز یک روز به هنگام کار، بوسه را کشف کردند. مرد دست‌هاش به کار بود، تكه نخی را به دندان کند، به زنش گفت بیا این را از لب من بردار و بینداز. زن هم دست‌هاش به سوزن و وصله بود، آمد که نخ را از لب‌های مرد بردارد، دید دستش بند است، گفت چه کار کنم. ناچار با لب برداشت، شیرین بود، ادامه دادند.

پشت جلد کتاب :

گفتم اب و ساعت لنگریمان گفت : دنگ دنگ دنگ

فاصله ها از میان برداشته شده اند و حال و گذشته درهم امیخته اند.حسینای مسحور شده با زلفی اشفته ایستاده است.اما نه بر پله های شهرداری که در ذهن نوشافرین؛ دکتر معصوم طناب دار حسینا را می بافد و با قنداق موزر به مغز نوشافرین می کوبد؛ سرهنگ در پی پیمودن پله های ترقی از شیراز به سنگسر می افتد؛ ملکوم المانی در کار ساختن یک پل بزرگ از کوه پیغمبران به کافرقلعه است و سروان خسروی در پی ان است که همه کوچه های شهر به خیابان خسروی ختم شوند. اما همه یک داغ به پیشانی دارند؛ همان که سال بلوا را اغاز می کند.همان که همه ناچار به انتخابش بوده اند.و مقصر کیست وقتی بازی و بازیگر یگانه نیست؟

برای دانلود کتاب سال بلوا نوشته عباس معروفی به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: سال بلوا نوشته عباس معروفی, دانلود کتابهای عباس معروفی, معرفی و نقد کتاب, سال بلوا عباس معروفی, دانلود کتاب سال بلوا عباس معروفی
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 18:27  توسط spow  | 

سمینار در مسایل بازاریابی  

تدوین و ارائه : دکتر هرمز مهرانی

درس سمینار در مسائل بازاریابی یکی از دروس تخصصی 2 واحدی دوره ارشد مدیریت بازرگانی می باشد که در این پست جزوه ارائه شده توسط دکتر هرمز مهرانی را برای دانلود اماده ساخته ایم.این درس برای اشنایی و تمرین اصول بازاریابی با اهمیت می باشد.جزوه سمینار در مسایل بازاریابی شامل 165 اسلاید می باشد.

اهمیت فراگیری فن مذاکره
همه انسانها به مهارت مذاکره نیاز مندند،از خانواده تا سطح بین الملل.

بنابراين برای بهبود  كيفيت زندگي باید آن را بهبود بخشيم.
-مذاکره برای رفع نیازها انجام می شود
- موفقیت شرکت ها به مهارتهای مذاکره آنها بستگی دارد .
- فرآیند مذاکره باید از دیدگاه دو طرف مذاكره  درک شود .
- ارتباطات روز به روز گسترده تر می شود . زندگی یعنی ارتباط ، ابزار آن مذاکره است . - توانمندی مذاکره کنندگان هر روز بیشتر می شود ، برای اینکه بازنده نشویم باید توانمندی خود را افزایش دهیم .

تعریف مذاکره

فرایندی است گفتگومحور،متمرکز بر موضوعی مشخص،برای حل اختلاف ،یا رسیدن به منافع مشترک که بین افراد و گروه ها انجام می گیرد به شرط آن که منافع و رضایت طرفین را تامین کند.

اولین گام شناخت نیازها و خواسته ها و آخرین گام عقد قرارداد است
تلاش براي به دست آوردن راه حلي كه مورد قبول و توافق هر دو طرف باشد.
هنر مذاكره بر اين اصل استوار است:
طرفين تلاش مي‌كنند بين نتيجه دلخواه خود و نتيجه مورد نظر طرف مقابل نقطه مشتركي ايجاد كنند.

برای دانلود متن کامل جزوه سمینار در مسایل بازاریابی دکتر مهرانی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: سمینار در مسایل بازاریابی, دانلود جزوات مدیریت, مدیریت بازرگانی بازاریابی بازار فروش مشتری مصرف کن, دانلود جزوه سمینار در مسایل بازاریابی, بازاریابی
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 17:59  توسط spow  | 

داستان کوتاه سرجوخه نوشته ریچارد براتیگان

روزگاری‌ دلم‌ می ‌خواست‌ ژنرال‌ شوم. سال های‌ اول‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ كه‌ در تاكوما به‌ مدرسه‌ ابتدایی‌ می ‌رفتم، بسیج‌ عمومی ‌بازیافت كاغذ راه‌ انداخته‌ بودند كه‌ همه‌ چیزش‌ به‌ ارتش‌ شباهت‌ داشت.

خیلی‌ جالب‌ بود و كارها را اینطور تقسیم‌ كرده‌ بودند: اگر بیست‌ و پنج‌ كیلو كاغذ تحویل‌ می‌ دادی‌ سرباز می ‌شدی، با حدود سی‌ و پنج‌ كیلو كاغذ سرجوخه. پنجاه‌ كیلو كاغذ به‌ نوار سر گروهبانی‌ ختم‌ می شد. هر چه‌ وزن‌ كاغذ بالا می‌ رفت‌ درجه‌ اعطایی‌ ارتقا می ‌یافت، تا آن كه‌ به‌ ژنرالی‌ می‌رسید.

گمانم‌ برای‌ ژنرال‌ شدن‌ یك‌ تن‌ كاغذ لازم‌ بود، نمی ‌دانم‌ شاید هم‌ نیم‌ تن. مقدارش‌ را دقیقاً‌ نمی ‌دانم‌ اما اول‌ كار جمع‌ كردن‌ كاغذ لازم‌ برای‌ ژنرال‌ شدن‌ سخت‌ به‌ نظر نمی ‌رسید.

از كاغذهای‌ ولوی‌ زیر دست‌ و پا شروع‌ كردم. همه ‌اش‌ شد یكی‌ دو كیلو. راستش‌ نا امید شدم. نمی ‌دانم‌ از كجا به‌ سرم‌ زده‌ بود كه‌ خانه‌ پر از كاغذ است. تصور می‌كردم‌ كه‌ كاغذ همه‌ جا ریخته. خیلی‌ تعجب‌ كردم‌ كه‌ كاغذ هم‌ می ‌تواند آدم‌ را گول‌ بزند.

كم‌ نیاوردم‌ و اجازه‌ ندادم‌ این‌ موضوع‌ مرا از پا درآورد. همه‌ ی توانم‌ را جمع‌ كردم‌ و خانه‌ به‌ خانه‌ راه‌ افتادم‌ و دنبال‌ كاغذ گشتم‌ و از این‌ و آن‌ می ‌پرسیدم‌ اگر كاغذ باطله‌ و اضافه‌ دارند بدهند كه‌ توی‌ بسیج‌ كاغذ شركت‌ كنند تا ما جنگ‌ را ببریم‌ و نیروی‌ دشمن‌ را مضمحل‌ كنیم.

پیرزنی‌ به‌ حرف‌های‌ من‌ با دقت‌ گوش‌ داد بعد یك‌ نسخه‌ از مجله‌ لایف‌ را كه‌ تازه‌ تمام‌ كرده‌ بود به‌ من‌ داد. در را بست‌ و من‌ پشت‌ در مات‌ و مبهوت‌ مجله‌ را در دست‌ گرفته‌ بودم‌ و آن‌ را نگاه‌ می‌ كردم. مجله‌ هنوز گرم‌ بود.

خانه‌ بغلی‌ كاغذی‌ نداشت‌ كه‌ بدهد دریغ‌ از یك‌ پاكت‌ پستی‌ باطله. آخر بچه‌ دیگری‌ قبل‌ از من‌ جنبیده‌ بود. توی‌ خانه‌ بعدی‌ كسی‌ نبود.

خوب‌ یك‌ هفته‌ همین ‌طور گذشت. در به‌ در، خانه‌ به‌ خانه، كوچه‌ به‌ كوچه‌ و كو به‌ كو رفتم‌ و سرانجام‌ آنقدر كاغذ جمع‌ كردم‌ كه‌ درجه‌ سربازی‌ به‌ من‌ دادند.

نوار كشكی‌ سربازی‌ را انداختم‌ ته‌ جیبم‌ و به‌ خانه‌ رفتم. گندش‌ بزند. توی‌ محل‌ كلی‌ افسر و ستوان‌ و سروان‌ داشتیم. خجالت می كشیدم آن‌ نوار لعنتی‌ را به‌ لباسم‌ بدوزم. باید هر روز جلو‌ آن‌ بچه‌ ها پا جفت‌ می‌ كردم. نوار را انداختم‌ ته‌ كشو گنجه‌ لباس‌ و جوراب هایم‌ را ریختم‌ روی‌ آن.

چند روز بعد را با دلخوری‌ و آزردگی‌ دنبال‌ كاغذ گشتم‌ و بختم‌ گفت‌ كه‌ یك‌ بسته‌ كولیرز از زیرزمین‌ یكی‌ پیدا شد. همین‌ بسته‌ كافی‌ بود كه‌ به‌ درجه‌ سرجوخگی‌ ارتقا پیدا كنم. البته‌ درجه‌ های‌ سرجوخگی‌ هم‌ رفت‌ زیر جوراب ها بغل‌ دست‌ درجه‌ های‌ سربازی.

بچه ‌هایی‌ كه‌ بهترین‌ لباس‌ ها را می ‌پوشیدند و كلی‌ پول‌ تو جیبی‌ داشتند و هر روز ناهار گرم‌ می‌ خوردند به‌ درجه‌ ژنرالی‌ رسیده‌ بودند.

آن ها می ‌دانستند كجا كلی‌ مجله‌ هست‌ و پدر و مادرشان‌ ماشین‌ داشتند. شق‌ و رق‌ قیافه‌ می ‌گرفتند و سینه‌ سپر می ‌كردند و توی‌ زمین‌ بازی‌ مانور می‌ دادند و درجه‌ هاشان‌ را به‌ رخ‌ این‌ و آن‌ می ‌كشیدند. موقع‌ راه‌ رفتن‌ هم‌ مثل‌ صاحب‌ منصب‌ ها راه‌ می ‌رفتند.

دیری‌ نگذشت‌ كه‌ به‌ شغل‌ باشكوه‌ نظامی‌ گری‌ خاتمه‌ دادم. یعنی‌ روز بعدش. از شیفتگی‌ كاغذ رها شدم‌ و به‌ جایی‌ رسیدم‌ كه‌ در آن‌ شكست‌ چك‌ برگشتی‌ یا سابقه‌ بد مالی‌ و بدحسابی‌ بود یا نامه‌ فدایت‌ شوم‌ كه‌ ماجرایی‌ عشقی‌ را مختومه‌ می‌ كرد با تمام‌ كلماتی‌ كه‌ وقتی‌ طرح‌ می‌ شد مردم‌ را می‌ آزرد.


نویسنده: ریچارد براتیگان

برگردان: اسدالله امرایی


برچسب‌ها: داستان کوتاه سرجوخه نوشته ریچارد براتیگان, داستان کوتاه, بهترین داستان های کوتاه از بهترین نویسندگان جهان, ریچارد براتیگان, دانلود کتابهای ریچارد براتیگان
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ساعت 17:51  توسط spow  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر